• NailPolish

Bebis hör musiken genom mina hörlurar :-)

Sökte lite inlägg här innan jag valde att skriva detta.

De flesta tror inte att bebis hör om man lyssnar på hög musik genom ett par hörlurar men jag är övertygad om att hon visst hör!!

Satte precis på en låt som jag brukar lyssna på och hon börjar böka direkt

Älskar dig lilla snuttan!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-06 20:06:17:
    Vecka 33 förresten..

• Svar på tråden Bebis hör musiken genom mina hörlurar :-)
  • Ingelalala

Min tjej brukade rocka loss i magen när jag såg musikprogram på tv. Typ sing along och även när jag satte på MTV. Dessutom sägs det ju att bebisen kan känna igen röster dom hört i magen. Klart dom hör

• mippy

dottern var alltid helt lugn i magen när vi var på konserter när jag väntade henne, precis som om hon lyssnade... Nu älskar hon musik.. På henne märkte man verkligen det redan i magen.. Det är klart att de hör..

• NailPolish

Hihi! vad kul!

Tidigare ikväll så satt vi o buffa mot varandra. Tror det var en fot eftersom det var ngt litet, hårt och spetsigt.

Helt otroligt!

• mippy
    NailPolish skrev 2007-12-06 20:12:58 följande:
    Hihi! vad kul! Tidigare ikväll så satt vi o buffa mot varandra. Tror det var en fot eftersom det var ngt litet, hårt och spetsigt. Helt otroligt!
    Sånt är så mysigt.. När vi skulle sova och jag låg nära mannen när jag var höggravid låg de och ryckte i takt i sömnen..
  • snutti

Det där tänkte jag på idag, men det måste de väl göra, jag menar musiken spelas ju upp inne i örat och måste ju höras i hela kroppen då...

• NailPolish
    mippy skrev 2007-12-06 20:15:06 följande:
    Sånt är så mysigt.. När vi skulle sova och jag låg nära mannen när jag var höggravid låg de och ryckte i takt i sömnen..
    Haha! Vad kul!

I dag tror jag att jag för första gången dessutom lyckats känna hickan. Vet inte riktigt hur det ska kännas men det var ju olikt allt annat. Jag kan utesluta rörelser och buffar. Det var mer som ngt tickade
  • NailPolish
    snutti skrev 2007-12-06 20:16:46 följande:
    Det där tänkte jag på idag, men det måste de väl göra, jag menar musiken spelas ju upp inne i örat och måste ju höras i hela kroppen då...
    Ja, egentligen helt logiskt!
  • Mupp

Men så funkar det ju inte!!! Ljudvågorna som kommer ur hörlurarna får din trumhinna att vibrera och dessa vibrationer tolkar sedan din hjärna om till ljud. Ledsen men din bebis "hör" inte alls det du hör genom hörlurar.
    Däremot betvivlar jag inte att din bebis reagerade när du lyssnade på din musik. Förmodligen ändrades din puls eller så utsöndrande du någon "lyckohormon" när du hörde din favoritmusik. DET kan din bebis mycket väl reagerat på.
    Vilken viktigpetter jag är

• Im Fabulous

Ja, om du har hörlurar på dig lär inte musiken höras genom din kropp och ned till livmodern :P Men klart att bebisen hör musik om du sätter på musik på t ex TV:n.

• lilla nyllet

Hm, undrar om hela du funkar som en resonanslåda då... och att bebisen hör musiken som man gör genom vatten??

F.ö. måste jag säga att detta med 9 månaders väntan och successiv utveckling är mkt pedagogiskt för mig i min nya mammaroll! Först tog det flera månader att inse att man var gravid, men nu (månad 8) börjar det gå upp för mig att det faktiskt är en liten människa därinne, mkt pga av sparkarna och "svaren" man får, som du skriver om. Det blir mkt mer konkret för mig, som har så svårt att fatta...

• Im Fabulous

Om det är som ovanstående skriver, att "Hm, undrar om hela du funkar som en resonanslåda då... och att bebisen hör musiken som man gör genom vatten?? "

... Då borde du höra hur bebisen gnyr och gnäller där inne. Eller hur?

• NailPolish
    Mupp skrev 2007-12-06 20:25:14 följande:
    Men så funkar det ju inte!!! Ljudvågorna som kommer ur hörlurarna får din trumhinna att vibrera och dessa vibrationer tolkar sedan din hjärna om till ljud. Ledsen men din bebis "hör" inte alls det du hör genom hörlurar. Däremot betvivlar jag inte att din bebis reagerade när du lyssnade på din musik. Förmodligen ändrades din puls eller så utsöndrande du någon "lyckohormon" när du hörde din favoritmusik. DET kan din bebis mycket väl reagerat på. Vilken viktigpetter jag är
    Hmm.. Ja, i o för sig. Så skulle det ju mkt väl kunna vara.

Svar på tråden Bebis hör musiken genom mina hörlurar :-)