• Achwell

6 månaders och mardrömmar?

Är det ngn som vet när barn börjar drömma mardrömmar?

Min tjej som är lite mer än 6 månader har börjat vakna på kvällen och direkt skrika som om hon haft en mardröm. Jag brukar ta upp henne och prata lungt och efter några minuter kan jag lägga henne igen.

Men, det jag undrar är om det kan vara mardrömmar? Kan de drömma när de är så små?

Om det inte är mardrömmar, vad kan det då vara? När hon vaknar är det full hals direkt och inte smågnäll eller liknande....

• Svar på tråden 6 månaders och mardrömmar?
  • Mammi07

Så gör vår pojke ibland också!! De måste vara mardrömmar!! Alla intryck dom får under dagen!!

• ultravink

Rap på tvären, kanske?

Min son är nämligen lite sån också, vissa kvällar. Efter att man hållt honom i famnen ett tag så bluppar det till i magen och det låter som om luft rör sig lite, då brukar han slappna av. Vi försöker därför ha honom uppe och vaken etc i minst 30 minuter efter kvällsvällingen.

Men jag har också funderat lite kring det, men jag tror dte är luft som kniper till, det kan ju göra väldigt ont.
    Svårt att veta...:-/

• Achwell

Ja.. hmm.. när jag höll i henne så rapade hon ioför sig Det var ca 1 timme efter kvällsgröten som vi lade henne......

Men att en rap är så otäck... hmmmm?

• Erla

Kan bara instämma! Min tjej snart 7 mån vaknar efter ca1½ timme och illvrålar. tar jag upp och ammar henne slutar det direkt o hon somnar om. Här om kvällen var jag borta och pappan satte sig hos henne - det to 10 min sedan sov hon lugnt vidare. hon verkar dessutom skrika sovande för hon öppnar inte ögonen! Jag tror det är drömar!

• Jo Lo

Våran son på 6 månader sov bra tills han var ca 3½ månad. Sen dess har han sovit oroligt. men om jag tänker efter är det sen dess som han verkligen har utvecklats. Lärt sig vända, lärt sig åla, fått hoppgunga, lärt sig sitta och blivit mycket mera medveten om sin omgivning.
    Han somnar oroligt och sover oroligt. Ibland vaknar han och är glad, ibland med illvrål och ibland gnyr han i sömnen..
    Men när ska det sluta?? Det är rätt tröttsamt att springa och söva om och söva om. Nu har det blivit att han sover i vår säng och då sover han bättre. När går drömmarna över??

Svar på tråden 6 månaders och mardrömmar?