• Marie Antoinette

Sälja bostadsrätt med förlust - vad gäller?

Vi kommer att sälja vår BR (som vi bott i under ett halvår) med en förmodad förlust. Tidigare i år sålde vi vår förra lägenhet med vinst som vi har uppskov på. Nu vill vi köpa en större lägenhet, men får förlusten då kvittas mot den tidigare vinsten?
    Hittar inget vettigt svar om detta någonstans.

• Svar på tråden Sälja bostadsrätt med förlust - vad gäller?
  • Marie Antoinette

Ha ha, är det bara jag som säljer med förlust? Flört

• Buddaboll

Tror inte att ni får uppskov (iallafall var det inte så tidigare) om man inte bott 1 år i lägenheten. Detta åkte min man på värdens skattesmäll, när vi flyttade ihop, det fattades 1 månad för att han skulle få göra uppskov, men där ville skattverket ha pengarns som vi inte hade utan hade lagt in i våran gemensamma bostadsrätt.

Men kolla med skattemyndigheten, det är ju inte så kul att få smällen sen, när man lagt ev pengar på något nytt!

• smurfen08

Ring skatteverket och kolla hur det är om du säljer inom ett år och med förlust. Jag vet att du inte får uppskov för vinst om du flyttar innan årsslutet men osäker hur hur det är med förlust. Kolla även skatteverkts hemsida. Där finns det information om bostadrätter och uppskov...

• Leonie

Om förlusten och vinsten uppstår under samma beskattningsår så kvittas det. Man redovisar på K6-blanketter, för över resultatet på respektive blankett till en K1-blankett där kapitalförlust eller kapitalvinst räknas fram (det som ska tas upp på deklarationen). Men kom i håg att återföra uppskovet vid försäljningen! Och nytt uppskov får ni ej eftersom att ni inte bott i minst ett år.

• Leonie
    Leonie skrev 2007-12-07 15:16:27 följande:
    Om förlusten och vinsten uppstår under samma beskattningsår så kvittas det. Man redovisar på K6-blanketter, för över resultatet på respektive blankett till en K1-blankett där kapitalförlust eller kapitalvinst räknas fram (det som ska tas upp på deklarationen). Men kom i håg att återföra uppskovet vid försäljningen! Och nytt uppskov får ni ej eftersom att ni inte bott i minst ett år.
    Detta förutsätter att ni köper den nya bostaden i år, annars kan det inte kvittas.
  • Leonie

Suck...Jag menar att ni SÄLJER nuvarande bostaden innan 31 december i år.

• Marie Antoinette

Det är som jag misstänkte, att vi måste bo kvar i sex månader till. Ja ja, inte hela världen - har inte ens hittat ett nytt objekt än.

Svar på tråden Sälja bostadsrätt med förlust - vad gäller?