• Lisu

stora blåmärken på magen

efter fragminsprutorna (tar i förebyggande syfte mot blodpropp)
    Sista dagarna har jag fått otroligt stora blåmärken på magen när jag tar mina sprutor. Någon mer som upplevt det efter ca 14 veckors användning? kan det bero på den ökade blodvolymen? Funderar på att ringa SpecMVC i morgon och kolla med dem, samt att samtidigt passa på att fråga dem om det finns några värktabletter som är effektivare än alvedon jag kan få ta när jag tar fragmin. Någon som vet något? =)

• Svar på tråden stora blåmärken på magen
  • mamma mys

ja det finns nog rätt mkt smärtlindring som du kan ta eftersom man får fragmin i samband med operationer o då får man ju rätt stark smärtlindring...du kan även ta fragminet i låret om det känns bättre....lycka till

• M med Isa

Hej tar också fragmin sprutor och har precis som du jätte stora blåmärken över hela magen, jag tar sprutor både morgon och kväll. Ibland gör det jätteont när byxorna sitter åt om dom. Men man blöder ju mer och så kommer ju sticken i varandra.
    OBS!!!! alla kan inte ta fragminsprutor i låret. Jag känner också en som kan göra det men när jag frågade om jag kunde det så sa läkaren absolut nej, jag tar också för blodpropp och gör det för att undvika propp till livmodern och då måste man ta dom i magen. Du måste fråga innan du gör det. För mig kan det gå fel annars.

• Lisu

Jga kommer inte börja ta dem i låret då överläkaren på specmvc var den som intruerade särskilt att de ska tas i magen. Fann inte ringa till spec under telefontidn idag and värktabletterna dock så där är jag inget klokare =(

• mamma mys

ja det var mi n läkare på spec mödra vården som sa att det går bra att ta i låret baar för att endel tycker det är olustigt att sticka i magen då man är gravid...tog också mot blodpropp då jag var sängliggandes i 5 veckor

• född78

Jag tar också fragminsprutor varje dag för att motverka proppbildning. Tar sprutorna i magen. Har tagit dem sedan jag testade positivt (är nu i v14) och det har varierat i hur blå jag blir av sticken. Det är en vanlig biverkning och inget att oroa sig för i första taget.

• Rapunzella

Sprutorna ska tas "subcutant", dvs i underhudsfettet, och det är absolut lättast att komma åt i magen när man ska sticka sig själv. Rent teoretiskt så kan man även ta sprutorna i låret, men då gäller det att man har ganska "fläskiga" lår med ordentligt med underhudsfett för att man ska kunna så ett bra tag. Skulle inte rekommendera det till någon som inte är van att ge/ta sprutor - det finns en risk att man istället ger injektionen i muskeln, och så är Fragminet inte tänkt att tas. Det var säkert därför en läkare avrådde ifrån det.

Anledningen till att du får stora blåmärken är väl att Fragminet nu har börjat verka fullt ut, och det är ju det man vill uppnå - att man blir mer lättblödande. Blåmärkena är ju små blödningar i underhuden av sticken, och det är också de som gör ont. Jag tror knappast att andra, starkare värktabletter gör så mycket skillnad för det onda - den typen av smärta är svår att bedöva bort./ Hampelina, sjuksköterska

• jungfru76

Tar oxå fragmin sprutor mot blodpropp. Min BM sa att det blir blåmärken efter men är inget att oroa sig för. Klart att det blir lite ömt men har lyckats hitta ställen på magen som inte känns nåt alls och blir tom inte så lätt blåmärken.

• Lisu

hampelina,, nejnej, värktabletterna är inte för den värken, utan för huvudvärken jag har då och då. Alvedonen hjälper inte riktigt utan jag vill ha något bättre. Nu under graviditeten har jag börjat få "vanlig" fast stark huvudvärk istället för min vanliga migrän. Det är därför jag behöver veta vilka tabletter jag kan köpa själv eller om jag bhöver recept.

• Thösen

Det är nog för din ökade blodvolym som du får stora blåmärken.

Svar på tråden stora blåmärken på magen