• spindelapa

Bra Flytt-tips?

I januari ska vi flytta, och det blir den största flytten i våra liv hitills! Vi ska flytta från stockholm till västerås,
    med allt vårt lump och vår son...

Vi ska även måla om lägenheten innan vi flyttar in. Det blir ett stort projekt alltså... har börjat packa ner böcker och sommarjackor - och känner mig helt snurrig redan.
    Ge mig era bästa flyttningstips! Vad ska man tänka på när man packar, kommer till den nya lägenheten, flyttstädar?
    Nån som har något smart att säga nu när jag står i min superstökiga lägenhet och ska försöka lägga ner grejer snyggt och prydligt i kartonger?

• Svar på tråden Bra Flytt-tips?
  • W W

släng, släng, släng.. säger jag som flyttpackat mitt bohag ganska nyss..

• flickmamman

Vi flyttade i helgen och jag kan berätta några saker som vi gjorde totalt galet...
    Jag hade bara koll på barnens och våra kläder ett par dygn efter flytten, trodde då att efter ett par dagar har vi kommit i ordning och då är ju flyttkartongerna upppackade...det blev kaos. Var är klädeslådan? men till mitt försvar hade inte vi tid att planera...
    Papper och penna skall finnas till hands i det nya huset direkt. behövs skrivas ner mycket...
    och alla nycklar på ett och samma ställe.
    i efterhand skulle vi ha packat en resväska med grejer för att klara oss i 4-5 dagar (inklusive nappflaskor och dyligt. det hade unerlättat för oss.

• Vivaldi

Skriv en siffra (stor) på alla kartonger, skriv även på kartongen till volket rum den ska när den är framme.
    Siffran skriver du oxå i ett block å där specifidcerar du VAD det är i kartongen...
    2. Köp stora pappkassar på tex ICA ta dem dubbla...kanon att packa tunga böcker i
    3. plastsäckar är kanon till täcken-kuddar-linne-handdukar-kläder-plast saker från köket(durkslag bunkar å sånt.)
    Dra em plastsäck äver en trave klädet på galgar, trä ut galgarna i botten på säcken, tejpa nertill, å knyt ihop galgarna upptill.

• Vivaldi

Just det...
    brukar ha en rymlig ryggsäck där allt viktigt finns...pass, smycken mediciner,kamera,fjärrkontroller, ett par glödlampor, toarulle, kaffepulver, suketter och övriga värdesaker, några värmeljus....LÄMNA DEN INTE UR SYNHÅLL

• devega

1. Rensa, sortera och släng!
    2. Märk alla lådor tydligt ex med vilket rum de ska placeras i så hamnar de rätt med en gång.
    3. Jag har inte prövat det själv, men sett att man kan packa kläder, täcken och liknande i större zippåsar som man sedan trycker ur luften ur och innehållet trycks ihop och blir alldeles platt.

• Twid

Mitt tips är att _INTE_ packa kläder och skor och sånt i svarta soppsäcker.. det finns inget så drygt som att ta reda på det sen, och så är det sjukt otympligt att bära och packa in i bilen.

vik kläder "snyggt" pch trava ikartonger, eller låt dom vara kvar i lådorna och trä bara över en plast påse!

du sparar sjukt mycket tid och energi på att ta lådorna ur ex. byråer som dom är! och  bara trä något över och sen stapla dom på varandra i flytt lasset! eller sätta i dom i burån igen för att spara plats! (och sedan bära dom för sig in i nya lyan!)

köp många flytt kartonger, dom är grymmt bra att ha även sen när ni flyttat klart.  allt vi har i vårat förråd är lagt i flyttkartonger påskrivna och uppradade utan massa plotter! (bauhaus har dom bästa flyttkartongerna, enligt mig iaf!)

Haha hoppas du förstår något av det jag skrivit! blev visst lite rörigt;)
    Har flyttat 3gånger på 3 år nu.. så jag börjar bli van! var av att senaste flytten var från en  lägenhet som var ca 100kvm till ett hus som är mindre!! haha! mycket grejjor och liten yta gör att man blir ganska bra på att packa!

lycka till med allt! och hoppas du trivs i våran grann komun

• 722 09

Efter att antal flyttar har jag och min familj lärt oss att slänga är det bästa med flytt,
    rensa och kasta sådant som du knappt vet att du har eller sådant du aldrig kommer att ha nytta av igen. Sådant som samlar damm hemma Flört.

Använd riktiga flyttlådor det bästa, lätt att bära och ställa på varandra i rummen- tar mindre plats. Skriv på lådorna var dem ska vara ex sovrum, kök, badrum, klk, förråd.
    Ställ lådorna sedan i dem rum dem ska vara när ni flyttar in och sedan är det bara att packa upp!!

Själv har jag inte burit så mycket vid flytten utan har varit på plats i den nya bostaden och plockat upp och gjort i ordning under tiden dem andra har burit in allt.
    På så vis har jag packat upp allting på 2 dagar och kan boa in oss! Skrattande

Ett tips är att ni målar lgh innan ni flyttar in OM det finns möjlighet.

Hoppas att allt går bra med flytten och välkommen till Västerås!

• Trisses2

Rensa, rensa och rensa en gång till. Förra gången vi flyttade gjorde vi en röjning som hette duga och nu är det snart dags igen. Flyttar i februari till nytt hus så det börjar bli dags att redan nu packa så smått.

Välkomna till Västerås!

Svar på tråden Bra Flytt-tips?