Recept på en GOD gryta med oxgrytbitar ?
Hej
Har ett kg grytbitar av ox och vill göra en god gryta ikväll.
Behöver RECEPT !!
Hej
Har ett kg grytbitar av ox och vill göra en god gryta ikväll.
Behöver RECEPT !!
Köttgryta?
Stek köttet med lök, morötter, svamp.
När det är brynt, slå på lite vatten med en buljongtärning, låt koka tills köttet är mört.
Häll på vispgrädde, tillsätt soya, SALTA.
Du behöver endast salta alltså, låt puttra några minuter.
Servera till ris eller kokt potatis eller vad man nu vill ha
Jag kan verkligen rekommendera den, alla äter som en häst när jag gör den & den är ju såååå enekl oxå
´Ville bara skriva att det var ett fantastiskt recept!! Lagade detta idag och den var verkligen supergod. Tom barnen älskade den och det är ett mycket bra betyg...
Tack till dig 061104
Måste prova i morgon..hann inte idag. Inga andra kryddor ?
Färsk svamp ? Hur mycket ungefär av alla saker till 1 kg kött ?
Jag hade färska champinjoner i. Jag har ju inte receptet, men till ca 1/2 kg kött hade jag 1 stor lök (2mindre), 2 morötter, kanske 10 champinjoner (jag gillar det:) och det blir ju inte så mycket kvar av de när allt vatten försvunnit. 2 buljongtärningar och soja, that´s it.. Smakar verkligen gott..
Detta ska jag göra i morgon låter helt super gott
Jag hade i vatten med buljongen (som köttet och det andra kokte, i) kanske ca 5 dl och ca 4 dl grädde (jag hade matlagningsgrädde, lite nyttigare:) Vanlig soja, bara någon matsked
Glömde skriva: Jag hade ris till eftersom jag föredrar det framför potatis, båda fungerar nog lika bra.
Köttet jag hade kokade säkert i 2 timmar innan jag la i grädden. Men detta var grytbitar av ytterbit som behöver koka lite längre än innanlår. Tycker det är godast när köttet är riktigt klart så det nästan faller sönder när man skär i det ( hoppas du förstår).