• pelagonia

Recept på en GOD gryta med oxgrytbitar ?

Hej

Har ett kg grytbitar av ox och vill göra en god gryta ikväll.

Behöver RECEPT !!

Våran Viktor kom den 3/1 till Världen !!
  • Svar på tråden Recept på en GOD gryta med oxgrytbitar ?
  • pelagonia
    061104 skrev 2007-12-07 09:42:08 följande:
    Köttgryta?
    Jo..men behöver recept.
  • 061104

Stek köttet med lök, morötter, svamp.
    När det är brynt, slå på lite vatten med en buljongtärning, låt koka tills köttet är mört.
    Häll på vispgrädde, tillsätt soya, SALTA.

Du behöver endast salta alltså, låt puttra några minuter.
    Servera till ris eller kokt potatis eller vad man nu vill ha

• 061104

Jag kan verkligen rekommendera den, alla äter som en häst när jag gör den & den är ju såååå enekl oxå

• pelagonia
    061104 skrev 2007-12-07 09:46:30 följande:
    Stek köttet med lök, morötter, svamp.När det är brynt, slå på lite vatten med en buljongtärning, låt koka tills köttet är mört.Häll på vispgrädde, tillsätt soya, SALTA.Du behöver endast salta alltså, låt puttra några minuter.Servera till ris eller kokt potatis eller vad man nu vill ha
    Tack..Låter gott !
  • 061104
    pelagonia skrev 2007-12-07 09:48:38 följande:
    Tack..Låter gott !
    Det är JÄTTE gott, jag lovar
  • pelagonia
    061104 skrev 2007-12-07 09:49:12 följande:
    Det är JÄTTE gott, jag lovar
    Ungefär hur länge brukar det koka ?
  • 061104
    pelagonia skrev 2007-12-07 09:50:00 följande:
    Ungefär hur länge brukar det koka ?
    1 timme ungefär. Men jag brukar köra så att de blir ungefär samtidigt som när potatisen är klar!
  • hesama

´Ville bara skriva att det var ett fantastiskt recept!! Lagade detta idag och den var verkligen supergod. Tom barnen älskade den och det är ett mycket bra betyg...
    Tack till dig 061104

• 061104
    hesama skrev 2007-12-07 18:44:15 följande:
    ´Ville bara skriva att det var ett fantastiskt recept!! Lagade detta idag och den var verkligen supergod. Tom barnen älskade den och det är ett mycket bra betyg...Tack till dig 061104
    Tack så mkt & vad bra att det smakade
  • pelagonia

Måste prova i morgon..hann inte idag. Inga andra kryddor ?

• pelagonia

Färsk svamp ? Hur mycket ungefär av alla saker till 1 kg kött ?

• hesama

Jag hade färska champinjoner i. Jag har ju inte receptet, men till ca 1/2 kg kött hade jag 1 stor lök (2mindre), 2 morötter, kanske 10 champinjoner (jag gillar det:) och det blir ju inte så mycket kvar av de när allt vatten försvunnit. 2 buljongtärningar och soja, that´s it.. Smakar verkligen gott..

• pelagonia
    hesama skrev 2007-12-07 21:06:14 följande:
    Jag hade färska champinjoner i. Jag har ju inte receptet, men till ca 1/2 kg kött hade jag 1 stor lök (2mindre), 2 morötter, kanske 10 champinjoner (jag gillar det:) och det blir ju inte så mycket kvar av de när allt vatten försvunnit. 2 buljongtärningar och soja, that´s it.. Smakar verkligen gott..
    Tack !
  • Peura

Detta ska jag göra i morgon låter helt super gott

Jäkla Hiss Asså!!
  • pelagonia
    Ingen grädde ?
  • pelagonia
    Vanlig color soya ?
  • hesama

Jag hade i vatten med buljongen (som köttet och det andra kokte, i) kanske ca 5 dl och ca 4 dl grädde (jag hade matlagningsgrädde, lite nyttigare:) Vanlig soja, bara någon matsked

• hesama

Glömde skriva: Jag hade ris till eftersom jag föredrar det framför potatis, båda fungerar nog lika bra.
    Köttet jag hade kokade säkert i 2 timmar innan jag la i grädden. Men detta var grytbitar av ytterbit som behöver koka lite längre än innanlår. Tycker det är godast när köttet är riktigt klart så det nästan faller sönder när man skär i det ( hoppas du förstår).

• pelagonia
    hesama skrev 2007-12-07 22:40:43 följande:
    Glömde skriva: Jag hade ris till eftersom jag föredrar det framför potatis, båda fungerar nog lika bra. Köttet jag hade kokade säkert i 2 timmar innan jag la i grädden. Men detta var grytbitar av ytterbit som behöver koka lite längre än innanlår. Tycker det är godast när köttet är riktigt klart så det nästan faller sönder när man skär i det ( hoppas du förstår).
    Tack..Nu vet jag..Glad. Jag tycker med om när det är mört.
Svar på tråden Recept på en GOD gryta med oxgrytbitar ?