• LykkeLee

GI frukostförslag - varsågod!

1 avokado, 100 g rökt kalkonbröst, 1 bit röd paprika, 1 grönsallatsblad.

Omelett 2 ägg, 1 burk makrill i tomatsås, 1 msk linfrö, 1/2 gul paprika. 1 grönsallatsblad.

1 1/2 dl yoghurt, 2 msk All bran, 1/2 dl färska eller djupfrysta bär, 100 g kalkonbröst, 1 grönsallatsblad, gurk- och/eller tomatskivor.

1 stekt ägg, 5 skivor skinka, 1 stekt tomat, 2 msk solroskärnor, 1 rågkuse med färskost eller cream cheese.

2 msk färskost, 100 g rökt lax, 1 grönsallatsblad, 1 skiva surdegsbröd.

1 liten burk keso, 2 tsk kanel, 2 msk solroskärnor, 50 g ost (bit eller skivor) 3 skivor skinka eller kalkonbröst, 1 grönsallatsblad, några ringar röd paprika.

1 1/2 dl turkisk yoghurt, 2 msk müsli, 1 apelsin, 100 g hamburgerkött, 1 grönsallatsblad, några gurkskivor.

Omelett på 2 ägg, 1 burk makrill i tomatsås, 1 msk linfrö, 1/2 gul paprika.

2 msk färskost, 150 g rökt lax, 1 grönsallatsblad, 1 skiva surdegsbröd.

150 g skalade räkor, 2 msk majonnäs, 2 grönsallatsblad, några gurkskivor, några paprikaringar, 1 skiva surdegsbröd.

1 liten burk keso, 2 tsk kanel, 2 msk solroskärnor, 50 g ost (bit eller skivor) 3 skivor skinka eller kalkonbröst, 1 grönsallatsblad, några ringar röd paprika.

1 stekt ägg, 4 skivor skinka, 1 stekt tomat, 2 msk solroskärnor, 1 rågkuse med färskost eller creme cheese.

• Svar på tråden GI frukostförslag - varsågod!
  • desiree
    LykkeLee skrev 2007-12-07 09:55:40 följande:
    1 avokado, 100 g rökt kalkonbröst, 1 bit röd paprika, 1 grönsallatsblad.___________________________________ ___________________________Omelett 2 ägg, 1 burk makrill i tomatsås, 1 msk linfrö, 1/2 gul paprika. 1 grönsallatsblad.___________________________________ ____________________________1 1/2 dl yoghurt, 2 msk All bran, 1/2 dl färska eller djupfrysta bär, 100 g kalkonbröst, 1 grönsallatsblad, gurk- och/eller tomatskivor.___________________________________ _____________________________1 stekt ägg, 5 skivor skinka, 1 stekt tomat, 2 msk solroskärnor, 1 rågkuse med färskost eller cream cheese.___________________________________ _____________________________2 msk färskost, 100 g rökt lax, 1 grönsallatsblad, 1 skiva surdegsbröd.___________________________________ _____________________________1 liten burk keso, 2 tsk kanel, 2 msk solroskärnor, 50 g ost (bit eller skivor) 3 skivor skinka eller kalkonbröst, 1 grönsallatsblad, några ringar röd paprika.___________________________________ _____________________________1 1/2 dl turkisk yoghurt, 2 msk müsli, 1 apelsin, 100 g hamburgerkött, 1 grönsallatsblad, några gurkskivor.___________________________________ _____________________________Omelett på 2 ägg, 1 burk makrill i tomatsås, 1 msk linfrö, 1/2 gul paprika.___________________________________ _____________________________2 msk färskost, 150 g rökt lax, 1 grönsallatsblad, 1 skiva surdegsbröd.___________________________________ _____________________________150 g skalade räkor, 2 msk majonnäs, 2 grönsallatsblad, några gurkskivor, några paprikaringar, 1 skiva surdegsbröd.___________________________________ _____________________________1 liten burk keso, 2 tsk kanel, 2 msk solroskärnor, 50 g ost (bit eller skivor) 3 skivor skinka eller kalkonbröst, 1 grönsallatsblad, några ringar röd paprika.___________________________________ _____________________________1 stekt ägg, 4 skivor skinka, 1 stekt tomat, 2 msk solroskärnor, 1 rågkuse med färskost eller creme cheese.
    tack för dina frukost förslag..men en liten undran vad är en rågkuse? kram D
  • Tjoflöjt

En rågkuse är ett bröd. En liten mörk rund rackare som är ruskigt nyttig (men inte speciellt god enligt mig). Vi kör med dinklelfullkornsknäcke.

• Emmyjane

Får man äta havregröt?
    Måste man ha i annat än havre, typ solrosfrön, linfrön?

• LykkeLee
    Tjoflöjt skrev 2007-12-07 18:53:45 följande:
    En rågkuse är ett bröd. En liten mörk rund rackare som är ruskigt nyttig (men inte speciellt god enligt mig). Vi kör med dinklelfullkornsknäcke.
    Var hittar du dom? Är dom lika OK som Rågkusar?

Otroligt äckligt namn (rågkuse) på ett himskans nyttigt och grovt bröd som jag lärt mig tycka om tillslut...
  • Gmml

Åh, vad bra. Har tänkt börja med Gi efter nyår.
    Har du även lunch o middagsförslag ?!

• kickan82
    Emmyjane skrev 2007-12-08 19:32:16 följande:
    Får man äta havregröt?Måste man ha i annat än havre, typ solrosfrön, linfrön?
    I Fas2 och Fas 3 kan man äta den fiberberikade havregrynsgröten.
  • LykkeLee
    Gmml skrev 2007-12-18 08:43:38 följande:
    Åh, vad bra. Har tänkt börja med Gi efter nyår.Har du även lunch o middagsförslag?!
    Ja det har jag..
    Jag har både specifika recept och mer allmänna råd
    Vad är det du vill ha?
  • LykkeLee
    Emmyjane skrev 2007-12-08 19:32:16 följande:
    Får man äta havregröt?Måste man ha i annat än havre, typ solrosfrön, linfrön?
    Inte om du kör sk rivstart, men sedan kan du det.
  • Gmml

Svartfågel:Specifika recept!

• Emmyjane

Vad ska man äta när man kör rivstart då? Jag äter bollnäs fil och knäckebröd med frukt och ett glas proviva saft till mina mediciner,vitaminer, blotsaft och folsyran.

• kickan82

Emmyjane: I rivstarten ska du undvika alla kolhydrater, som mejeriprodukter och bröd, frukt...innehåller inte proviva socker?
    Jag vet att någon dag fick man äta en frukt i rivstarten.

Jag har en jättebra bok som heter "Gi i praktiken" av Ola Lauritzson som jag kan rekommendera. Där finns de färdiga menyer för fas 1 och fas 2. Och även ett träningsprogram som man ska följa när du går in i fas 2.

• kickan82

...en del dagar fick man äta yogurt och en fiberrik smörgås, men man ska inte äta det varje dag...i rivstarten...

• kickan82

...jag gick och tittade i min bok...
    Frukost:

Dag 1:
    Omelett med fyllning av cheddarost, skinka, tomat, paprika o lök.
    Koo kaffe el the.

Dag 2:
    en tallrik med yogurt ca2 dl, med nötter o solrosfrön o torkade aprikoser. Gärna ett kokt ägg.
    Välj en yogurt el filmjölk med så lite kolhydrater som möjligt max 5%.

Dag 3:
    Samma som dag 1

Dag 4:
    Två kokta ägg, En halv smörgås av mörkt fiberrikt bröd med smör och ost.

Dag 5:
    Yogurt- el filtallrik med skivor av ett halvt äpple el en halv apelsin. Toppa gärna med nötter. Gärna ett kokt ägg.

När du begränsar intaget av kolhydrater så förbränner du fettet istället, .

Det är väl kanske inte det man vill ställa sig och göra på morgonen...men man vänjer sig faktiskt och det är riktigt gott!

• Alice 2004

Kan någon förklara vad rivstart är och vad man får äta och inte äta

Svar på tråden GI frukostförslag - varsågod!