• trollet2

Biskvier utan mandelmassa?

Någon som vet om man kan göra biskvier utan mandelmassa? Min treåring har lyckats förälska sig i chokladtryffelbiskvier, men vi har fått veta att han är allergisk mot mandel (och andra nötter).

Kanske finns det någon här som har förslag på någon annan "smet" som man kan använda? Alla tips mottages tacksamt, fast helst vill jag ju försöka efterlikna smaken och konsistensen så gott det går...

• Svar på tråden Biskvier utan mandelmassa?
  • Solskensmor

Pröva med marsankräm, kanske kan gå...

• trollet2

Hur menar du då? Det jag pratar om är alltså själva botten på biskvierna, som brukar bestå av äggvita och mandelmassa... Jag kanske skulle ha skrivit "deg" istället för "smet"...

• trollet2

*Puffar* Snälla, fler tips.....

• Black Molly

Din son har mycket god smak! Chokladbiskvier är ju såååååå goda!

Ibland när jag är lat har jag köpt småkakor och använt till botten, tex Brago-kex. Annars kan du nog använda en vanlig mördeg.

Lycka till!

• PuhTiger

Om inte sonen är allergisk mot kokos så funkar det bra att göra kokosbottnar - jättegott. Finns tom färdig kokosmassa (Odense) i bakdisken, fast jag är inte 100% säker att den är mandelfri, bäst att du kollar isf...

• trollet2
    PuhTiger skrev 2007-12-07 11:59:18 följande:
    Om inte sonen är allergisk mot kokos så funkar det bra att göra kokosbottnar - jättegott. Finns tom färdig kokosmassa (Odense) i bakdisken, fast jag är inte 100% säker att den är mandelfri, bäst att du kollar isf...
    Kokosbottnar låter bra, tack för tipset!! Har du kanske något recept på det?
  • trollet2

Nu har jag fått tag på odenses kokosmassa! Jag funderar på om man bara kan ersätta mandelmassan i receptet med kokosmassa? Kokosmassan verkar ju vara lite lösare i konsistensen och det står i receptet att man ska mixa äggvita och mandelmassa... Är det någon som har använt kokosmassan, som vet hur den "beter sig"?

Svar på tråden Biskvier utan mandelmassa?