• desiree

mjuk pepparkaka

hejsan mitt i julstöket..jag söker ett recept på mjuk pepparkaka som bla ska innehålla gräddfil, brunfarin och lingon jag hade velat överraska en vän med detta som inte kan hitta det och som tycker den blir helt otroligt god
    ha en riktigt skön dag. desiree

• Svar på tråden mjuk pepparkaka
  • desiree
    isisisis skrev 2007-12-07 10:25:41 följande:
    Det låter gott!
    ja det tycker jag med ..hoppas bara det är nån här som har receptet
  • mamma37

är det denna du letar efter?

Saftig kaka med spännande smaker av lingon och julkryddor. Ingredienser 1 st 100 g smör
    2 dl farinsocker eller strösocker
    2 ägg
    1 dl gräddfil
    1/2 dl lingonsylt
    3 dl vetemjöl
    1 msk kanel
    1 tsk malda kryddnejlikor
    1 tsk ingefära
    1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
    Gör så här Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form(1 1/2 l). Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör kraftigt. Rör ner gräddfil och sylt. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat eller bakpulver. Tillsätt mjölblandningen och rör så att det blir en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 50-60 min. hittade den när jag googlade under arla.se
  • vill ha fler barn

Jag var lat och köpte en påse på ica... det är väl bara kryddorna som ligger i den, hihi. men det kändes enklare.
    ska prova den i helgen.

• mamma37

Jag köpte också en färdig mix o den var faktiskt godkänd

• desiree
    mamma37 skrev 2007-12-07 10:55:22 följande:
    är det denna du letar efter?

Saftig kaka med spännande smaker av lingon och julkryddor. Ingredienser 1 st 100 g smör2 dl farinsocker eller strösocker2 ägg1 dl gräddfil1/2 dl lingonsylt3 dl vetemjöl1 msk kanel1 tsk malda kryddnejlikor1 tsk ingefära1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
    Gör så här Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form(1 1/2 l). Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör kraftigt. Rör ner gräddfil och sylt. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat eller bakpulver. Tillsätt mjölblandningen och rör så att det blir en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 50-60 min. hittade den när jag googlade under arla.se
    Tack snälla du..ska kolla med vännen om det e det rätta..i vilket fall så ska jag testa receptet själv
    ha en go dag
  • mamma37

Skriv tillbaka antingen i tråden eller i min gb hur den blev!!!

Älskar egentligen utmaningen med klurigare recept både vid matlagning o bak, så dessa färdiga mixer är sån´t där nödfall!!!

Ha själv en underbar bakdag

• AstraTrillian

Brukar vara lat och köpa pulver mix men blanda i lingonsylt istället för vatten, blir god och saftig (och är underbart enkelt).

• desiree
    mamma37 skrev 2007-12-07 12:10:03 följande:
    Skriv tillbaka antingen i tråden eller i min gb hur den blev!!!Älskar egentligen utmaningen med klurigare recept både vid matlagning o bak, så dessa färdiga mixer är sån´t där nödfall!!!Ha själv en underbar bakdag
    det ska jag göra
  • Betty Boop

Jag vill bara tipsa om att använda krossade pepparkakor istället för ströbröd. Det blir jättegott1 Lägg kakorna i en fryspåse och krossa med en kavel eller liknande.

Svar på tråden mjuk pepparkaka