• Thez

Vår hund tuggar på allt.....

Vi har en hund på 6 månader som har börjat tugga mer o mer på saker, den har tuggat sönder våran dörr till köket, lister, väggar, säng, våra nya gardiner. Jag har tröttnat på detta fullständigt. Den har fullt med tuggben men det bryr den sig inte om. Detta händer när vi inte är hemma, så vi kan ju inte säga till den heller efteråt. Har någon nåt tips på hur man kan få den att sluta upp med det??

• Svar på tråden Vår hund tuggar på allt.....
  • JenJa

Han är förmodligen arg att ni lämnar honom skulle jag tro. Men jag har inte några tips hur ni ska göra för att få honom att sluta...

• Namaste72

Vovven behöver nog mental träning. Inte bara motion, utan använda hjärnan. Dvs lära sig leta godis, lära sig trix, apportering, finns massa olika saker som tröttar ut den, så den sover och är lugn när ni är borta. Hur länge är vovven ensam?

• hmcc

Det låter som en frisk unghund tycker jag :)

Stäng in honom där han inte kommer åt något.

Detta går över av sig själv, men det är dumt att han dels förstör erat hem och dels får in nån dum ovana som KAN sitta kvar när han blir äldre.

Min senaste jycke var likadan...jag fick mig ett bryt varje gång (men inte så hunden såg, jag VET ju att det är helt naturligt beteende)

• raspberryrevolution
    hmcc skrev 2007-12-07 10:51:07 följande:
    Stäng in honom där han inte kommer åt något.
    Min svåger som har hund, säger just detta, Plus att Hundar ska inte ha för stor plats att röra sig på när de är själva, för då kan de känna sig otrygga, hurvida det stämmer vet jag inte
  • Thez

För det mesta är det bara korta stunder då jag går till dagis med barnen, och när det är läkarbesök, och då kan det ju dröja ett tag. Jag kan inte ta med hunden till dagis för den blir alldeles tokig att se andra människor o djur.

Jag kan även ta upp ett annat problem, hunden har ingen som helst respekt för mig, är vi ute o går så hoppar den på mig, få fullständiga spel, sliter o drar i kopplet, morrar åt mig. Torkar jag tassarna på den så biter den efter mig. Detta visar den aldrig då husse är hemma. Varför gör den så här?? Jag har nu fått nog, men min sambo tycker hunden e jättesnäll och tror inte på dom här sakerna jag säger.

• Thez

Vi brukar stänga in den i köket när vi går iväg, bara för att skadorna ska minskas, men hela dörren är det ett stort hål i nu. Inte så roligt när man bor i en hyreslägenhet.

• ixxia
    raspberryrevolution skrev 2007-12-07 10:56:00 följande:
    Min svåger som har hund, säger just detta, Plus att Hundar ska inte ha för stor plats att röra sig på när de är själva, för då kan de känna sig otrygga, hurvida det stämmer vet jag inte
    precis en del hundar som har förstort utrymme blir otroligt stressade av det, och för att stressa ner börjar dom tugga på saker, det är lungnande för dom.

Att begränsa utrymmet för en sådan hund är viktigt, men först ska den va rastad både fysiskt och psykiskt innan den lämnas ensam.
    jaaa, vi ha en sån där farlig KAMPHUND med våra barn...
  • Gnista

Thez: Ta kontakt med en erfaren hundtränare och gå en kurs med hunden! Som du har det nu är ju inte acceptabelt. Klart du ska kunna ta med hunden till dagis, knyta den utanför och den ska i lugn och ro sitta där och vänta medan du hämtar barnen. Och en promenad ska inte behöva vara slit och drag åt olika håll. Det ska vara kul att vara hundägare, inte en plåga.

Vad är det för ras?

• Namaste72

Låter lite som hunden är i trotsåldern och att den är understimulerad. Jämför med ett barn som inte får tillräckligt med stimulans och uppmärksamhet, han/hon blir ju alldeles överjävlig. En hund som beter sig så som du beskriver vill något, det är enda sättet den kan kommunicera på genom att göra saker som får er uppmärksamhet. Tyvärr har den valt ett sätt som gör er förbannade, istället för att arbeta med er arbetar den mot er.
    Glöm inte att den inte gör det här av elakhet, utan den vill bara få er kärlek och uppmärksamhet.

Samma sak när ni är ute, är barnen med då? Hunden kräver HELA din uppmärksamhet och behöver arbeta/leka med BARA dig som ledare. Den ser din man som flockledare, men du måste också bli en ledare, inte genom skrik och bråk utan tålamod och respekt och tydlighet. En unghund är som en 2-åring i psyket, den kan inte prata utan matte/husse får försöka förstå ändå.

Jag har haft 3 hundar sen valp, ingen har bitit, haft sönder inredning eller betett sig illa.

Ta en smekmånad med vovven, börja om från början och låt den vara valp igen. Inga nej eller hårda ord, bara kel och gos. Sen kan ni börja öka kraven igen succesivt.

Lycka till!

Svar på tråden Vår hund tuggar på allt.....