• Amandass

Vad är kromosomer egentligen?

Fråga mig inte varför jag undrar hehe.
    Nej, men alltså.. det enda jag vet om kromosomer
    är att varje människa har 46 celler, 23 från vadera förälder.
    Men vad ÄR kromosomer egentligen?

Vad har dom med DNA, gener o.s.v. att göra,
    någon som kan förklara?

• Svar på tråden Vad är kromosomer egentligen?
  • Lyck4

kan nog inte förklara för vet inte säkert;) men vad jag förstått det som är kromosomer gener! Det är lixom arvsanlagen du får från dina föräldrar:)

Rätta mig om jag har fel nån ;)

• Eisa

Kromosomer är väl liksom kedjor med en massa byggstenar, och dessa byggstenar är våra gener.

• i87

Kromosomer är gener.
    Generna flyter inte omkring fritt i cellerna utan är systematiskt förpackade i kromosomer. Normalt har barn 46 kromosomer som är grupperade två och två i varje cell. Och varje kromosom innehåller flera tusen gener.

• Amandass

Men då undrar jag, vad är skillnaden på en DNA-molekyl och en Kromosom?
    För vad jag vet så är det DNA-molekylen som är spiralgrejen med kvävebaser, gener o.s.v.
    Jag får inte ihop det

• blonde redhead
    Amandass skrev 2007-12-07 11:14:24 följande:
    Fråga mig inte varför jag undrar hehe.Nej, men alltså.. det enda jag vet om kromosomerär att varje människa har 46 celler, 23 från vadera förälder.Men vad ÄR kromosomer egentligen?Vad har dom med DNA, gener o.s.v. att göra,någon som kan förklara?
    Man har 46 kromosomer (DNA molekyler), eller 23 par varav 2 är könskromosomer.

När DNA trådarna (molekylerna) drar ihop sig till stavliknande kallas dom kromosomer. Men DNA trådarna brukar kallas kromosomer även när dom inte delar sig.
  • Lyck4

haha.. shit.. Nu blev det för invecklat för mig...  ser nu att jag inte skulle ha svarat i trådn överhuvetaget. haha..  Inte mitt område;P
    Nej, nu ska jag sätta mig och läsa om vad en kromosom är;)

• blonde redhead

blonde redhead skrev 2007-12-07 11:24:28 följande:

Man har 46 kromosomer (DNA molekyler), eller 23 par varav 2 är könskromosomer.När DNA trådarna (molekylerna) drar ihop sig till stavliknande kallas dom kromosomer. Men DNA trådarna brukar kallas kromosomer även när dom inte delar sig.
    Såg att jag skrev illa, man har 24 par varav ett par är knskromosomer. Eller 23+1 par
  • Eisa

DNA-molekyl och kromosom är samma sak... om jag fattat det rätt

• Lilla i

DNA är långa spiralvridna "snören" kan man säga som består av kvävebaser (A,C,T och G). Eftersom de skulle bli så långa är de uppdelade i hos oss 23 olika kromosomer. Dessa finns i 2 kopior utom könskromosomen som är x och y (1 från mamma och en från pappa) alltså har vi 46 kromosomer totalt , alla celler i kroppen har precis likadant DNA. DNA kan delas in i gener som är ritningen för hur cellen ska tillverka proteiner.

Svar på tråden Vad är kromosomer egentligen?