• imsel

välja tjänstepension??!! Hjälp!!

Har jobbat i sommar, och ska för första gången välja förvaltare för min tjäntepension..

Hur vet jag vad jag ska välja?
    Vet inget om det här, vilka är bra, och vilka är inte bra?
    Det står i ett häfte om alla avkasningar och allt, men jag förstår inget av det.

Tror jag vill ha traditionell försäkring iaf, ist. för fondförsäkring..eller är det bättre tvärtom?

Någon som kan hjälpa mig?
    Vad har du för bolag, och hur har du valt dem?

• Svar på tråden välja tjänstepension??!! Hjälp!!
  • la dolce vita

Hej! Som jag förtår på dig så är du ung, och då är min rekommendation att du skall välja en fondförsäkring. Dina pengar skall stå placerad i många år. I en fondförsäkring har du stor flexibilitet (du kan välja mellan många olika fonder) och det har du inte i traditionell förvaltning.

Själv har jag valt SEB pga deras hyfsade avgifter och ett OK fondutbud. Det jag tittar mycket på är vilka externa fonder de har, dvs som inte är bankens egna. De svenska storbankernas fonder är jag inte förtjust i, utan jag vill ha mindre förvaltare med spetskompetens.

Välj en portfölj med blandade tillväxtmarkander är mitt tips. Och titta över det minst en gång om året. Försök sätta dig in i systemet - kunskap är makt!

• imsel

Jag är 21 år.
    Men jag har inget fast jobb.
    Men jag är tvungen att välja då jag fått pensionspengar sparade när jag jobbat i sommar.
    Ska jag ändå ha fond?
    Det är väl mer riskabelt med fond?
    Och traditionell mer säker?

Jag har handelsbanken. Om det kan ha nåt med saken att göra.
    Dessa är de jag har att välja mellan:

(FONDFÖRSÄKRING)

AMF
    Svenska lärarfonder
    Folksam-LO Fondförs.
    Folksam tjänstemannapension
    Handelsbanken liv
    KPA Fondförsäkring
    Länsförsäkringar
    Nordea Liv och pension
    Swedbank Försäkring AB
    SEB trygg liv
    Skandia Link
    SPP liv fondförs.
    Vital
    Avanza Pension
    Danica Fondförs. AB
    Nordnet pensionsförs. AB

(TRADITIONELL FÖRSÄKRING)

AMF pension
    Folksam liv
    Handelsbanken liv
    KPA Pensionsförsäkring
    Nordea liv och pension
    Länsförsäkringar
    Swedbank förs.AB

Finns det någon som är bättre just nu, innan jag har jobb?
    Eftersom jag kanske inte kommer få så mycket på ett tag, så kan man isf. byta sen.
    Det fanns på detta papper inget "mer" att välja, alltså olika portföljer..om det nu är det det menas..

• la dolce vita

Du kan inte ta ut din itp förrän tidigast om 24 år! Visst är fond mer risk, men jag tror nog att aktiemarknaden kan slå traditionell förvaltning med råge. Ser man historiskt så är fallet så. Du kan krydda din portfölj rejält pga den långa placeringshorisonten. Det spelar ingen roll att du inte har jobb nu, utan det gäller bara att göra ett aktivt val. Som sagt, du kan inte ta ut pengarna förrän tidigast vid 55.
    Det kan ju vara smidigt för dig att välja itp i den bank du har, då är det lätt att titta över din försäkring när du ändå är inne på datorbanken. Handelsbanken har också ett hyfsat utbud av externa förvaltare, alltså sådana som inte är bankens egna.
    Lycka till!

• imsel

Hmm..okej.
    Har lite mer frågor..

Det här återbetalningavgift, är det bra ett ha eller inte?

Sen har tex handelsbanken, om jag nu tar den en premieavgift på 0,45%, medans alla andra, förutom en till inte har det.

sen har dom en förvaltningsavgift på kapital per år 0,75%, som nästan inga andra har.

Och fondavgift på kapitalet per år är 0,50 till 2,00% (beroende på fondval). de flesta andra har där ca. 0,40%

Hur är det meningen att man ska fatta llt detta..man borde få en personlig rådgivare när man sysslar med sånt här..känner mig ju helt borta..

• la dolce vita

Du menar återbetalningsskydd? Det är bra om du om har familj, om du går bort utbetalas ditt pensionskapital till insatt förmånstagare. Annars kan du välja en sk "egoistförsäkring" som försvinner om du går bort. Då får du mer pengar, om du lever så att du får utbetalt, för återbetalningsskyddet kostar lite. Jag tycker definitivt det är värt det!
    Handelsbankens avgifter låter dyra, måste jag säga. Sedan tycker jag iofs inte man skall stirra sig blind på avgifter om fonderna går bra, då betalar jag gladeligen till förvaltaren. Tänk på att alla siffror om hur fonderna presterat visas EFTER avgifterna är dragna. Dessa dras nämligen varje dag.
    Men jag tror du kan få bättre och billigare försäkring hos andra bolag, ex SEB.

• imsel

Hoja, det är så himla svårt det här.
    Jag har bara en sambo, och två katter

Ja, det lutar ju inte åt handelsbanken iaf.
    Vad är den här alecta som brukar gå på reklam då?
    Den kan inte jag välja.

• CapoDiTuttiCapi
    imsel skrev 2007-12-07 23:06:50 följande:
    Hoja, det är så himla svårt det här.Jag har bara en sambo, och två katter Ja, det lutar ju inte åt handelsbanken iaf.Vad är den här alecta som brukar gå på reklam då?Den kan inte jag välja.

Du är för ung för ITPK-avtalet. Din mor/far har möjligen sina pengar hos Alecta. Med risk för att ha fel.

Mitt tips, pga din ringa ålder, är helt klart Fondförsäkring. På lång sikt, som det är i ditt fall, så ger det oslagbart bäst avkastning jämfört med de traditionella försäkringarna.

Sen vilken utav dessa du skall välja tycker jag du skall avgöra baserat på följande:

- Vilka avgifter de tar ut för att förvalta ditt kapital

- Vilka fonder de erbjuder

Lycka till!

! Solt pappa 20070326 !
  • imsel

Nån som vet om man kan välja att ha pensionen hos en annan bank än den man har?
    Det borde man..vill bara kolla.

Blir det "sämre" på nåt sätt om man inte har den banken..?
    Svårt att förklara hur jag menar..hoppas nån förstår.

• Caspersmama

Alecta kan man inte ha när man arbetat inom kommunen tydligen, ringde dem och kollade det.
    Jag valde Handelsbanken Liv men inte deras egna fonder. Du behöver inte ha tjänstepensionen hos din egen bank, det blir varken bättre eller sämre.

Säger som dem andra med att du är som jag väldigt ung, därför ska vi satsa på fondförsäkringar eftersom pengarna ska stå där så lång tid och det kan ge några extra stålar den dagen pensionen kommer.

Återbetalningsskydd är både bra och dåligt beroende på hur er situation ser ut med boende osv. Det ska även gå att ändra om man vill ha det eller inte.

Jag själv väljer bort det eftersom vi även sparar privat och den dagen vi går i pension kommer vår boendekostnad (lån på huset) vara i stort sett borta eftersom vi amorterar mycket på det. Därför behöver vi inte ha ut pensionen för den andre om någon avlider utan vi har sparat båda två (utan att snåla på livet förståss) plus att om 15 år när vi är strax innan 40 så kommer vi ha en hyra på huset (=lån) som är 2900:- och billigare boende hittar man ju knappast. Efter det kommer vi amortera en del på vårt bottenlån också för att ha marginal att låna upp på det om behovet finns. Vi har även livförsäkringar som löser ut och låneskydd som halverar huslånet om någon avlider i förtid så det känns tryggt.

• imsel

Tack för svar!

Det här med återbetalningsskydd tror jag inte att vi behöver då..
    Det kanske man kan skaffa sen? eller?

Det är ju bara jag och min sambo än så länge,och två katter då förstås .. och vi har hyresrätt.

Tänkte ta SEB trygg liv, kollade på handelsbanken, eftersom det är den bank jag har, men de verkade inte så bra.
    Så jag kör på seb tills vidare ialafall.
    Kanske sätter mig in i detta lite senare, nu har jag ju bara pengar som jag fick från sommarjobbet till pensionen, men sen när man får jobb så ska jag väl kolla lite mer på vad som är bäst, hur nu det ska gå till vet jag inte.
    Får kolla med andra och vad de har, så kanske man kan komma fram till något.

• Smultronet12

Itp tjänar man via Alecta när man jobbar som tjänsteman. Åldern som man börjar tjäna pension är 25år.

Avtalspension Saf-Lo tjänar man via Fora när man jobbat som arbetare. Där är åldern 21år.

Jobbar man åt kommun, landstig eller staten så tjänar man pensionen via KPA. När man börjar tjäna pension där har jag tyvärr ingen aning om.

• Caspersmama

Kommun landsting och staten har avtal KAP-KL och man behöver inte välja just KPA, jag är 22 och jag fick välja i år vart pengarna ska hamna nästa år.

• imsel

Nu har jag slickat igen kuvertet, det blev SEB trygg liv.
    Är det inte bra får jag ändra senare.

Svar på tråden välja tjänstepension??!! Hjälp!!