• BellaMaxi

Recept på havrebollar, de ljusa?

Hej!

Någon som har något gott recept på havrebollar, inte de med kakao utan de ljusa?

• Svar på tråden Recept på havrebollar, de ljusa?
  • CiaoBella

vet inte om det är dessa du menar......

Snöbollar
    1 Portioner

1/2 dl Vispgrädde
    1 1/2 tb Smör
    200 g Vit blockchoklad
    6 tb Kokosflingor
    1 dl Florsocker

Värm grädden i en kastrull tills den precis börjar koka. Rör ner smöret i grädden. Smält chokladen i vattenbad på spisen. Rör ner chokladen i gräddblandningen. Blanda i kokosen och rör ordentligt. Häll upp smeten på ett fat och ställ att stelna lite i kylen i 10-15 minuter. Forma små bollar av smeten och rulla dem i florsockret. Ställ dem i kylen så att de blir helt hårda. Förvara dem svalt.

• gramse

arla har väl ett bra recept på sin hemsida,kolla ica,tasteline..

• FruKarlsson06

Detta hittade jag på nätet..

250 g rumsvarm smör
    2 1/2 dl socker
    7 1/2 dl havregryn
    1 msk vaniljsocker
    1 msk kakao
    1/2 dl kokt kaffe

1.
    Börja med att vispa ihop socker och margarin. Det ska bli
    poröst. Sockret ska vara så söndervispat så att det inte knastrar så mycket. Det kan ta ca 5-6 minuter.
    Antingen vispar man med elvisp på högsta fart eller med en matberedare. Med matberedare får du titta om det är poröst efter ca 1-2 minuter.

2.
    Häll ner havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffet och vispa ytterligare 5-6 minuter. Använd inte matberedaren nu för då blir det för löst i konsistens. Utan endast visp.

Forma smeten till rätt så stora fyrkanter och vänd dem i kokos. Ställ in dem i frysen ett tag så att de får stelna lite.

De smakar precis som de havrebollarna man köper i affären!! 

• Impreza

Det här är recept på dom ljusa mjuka goda havrebollarna:

500 g smör
    5 dl socker
    21 dl havregryn
    2 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    2 dl kallt kaffe

Vispa i 10 minuter med elvisp
    Rulla dom i cocos

• vonka

Jag brukar köra smeten i matberedare en liten stund...dom blir exakt som dom köpta då =)

• sappe

Nu har jag gjort dom och de blev precis som man brukar köpa.Tack..
    Jag använde elvispen en liten stund för sen så gick den sönder så jag fick ta matberedaren och dom blev perfekta..

• Freya25

vilket recept gjorde du? det översta?

• sappe
    Impreza skrev 2007-12-07 18:31:47 följande:
    Det här är recept på dom ljusa mjuka goda havrebollarna:500 g smör5 dl socker21 dl havregryn2 msk kakao1 msk vaniljsocker2 dl kallt kaffeVispa i 10 minuter med elvispRulla dom i cocos
    Det var det här receptet jag gjorde..
  • sappe

Det gjorde jag..Det blev 23st jätte stora bollar.Och jag frös in dem.Barnen fick dela på en för jag gjorde dom så stora,som i affären ;=)Och i går tog jag fram de sista,,De blev mycket populära av alla

• Paulin
    Det här är recept på dom ljusa mjuka goda havrebollarna:

500 g smör
    5 dl socker
    21 dl havregryn
    2 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    2 dl kallt kaffe

Vispa i 10 minuter med elvisp
    Rulla dom i cocos
    Detta kan ju inte på något vis vara i närheten av de vita havrebollarna (DELICATO) man kan köpa i affären ?! 
    Bakade dessa idag och de smakar inte alls som dem :/ Åt sådana från affär igår och smaken av de jag bakade idag är inte ens påminnande. Då har jag följt receptet till punkt och pricka, dessutom försökt få till det med vaniljsmaken osv i efterhand. Inget bra resultat alls ju :( 
    Degen blev mörkare än de i affären tack vare cacaon, Men smaken e ju alltid de man e ute efter först o främst tänkte jag, och smakade. Överhängande smakade de KAFFE först och främst, sen smör och sen snustorrt av alla havregryn. (och då hade jag inte ens i allt de havregrynen som står i receptet)
    Vräkte på med 1-2 dl cacao och försökte göra om degen till vanliga "ne*erbollar" men de blev inte heller bra, förmodligen för att man var så inne i att få äta de ljusa fluffiga goda delicatobollarna man väntade sig. 

Nä jag bakar inte efter detta recept igen. Finns det ingen som har ett klockrent recept som liknar Delicatos vita havrebollar med cocos på ? 
  • bumse2
    Havrebollar

3 dl socker
    11 dl havregryn
    300 g smör eller margarin
    2-3 msk O´boy
    3 msk vaniljsocker
    ½ dl vispgrädde eller mellangrädde
    ½ dl kallt kaffe
    Kör allt 5 min med elvipen
    Rulla i kokos.
    Emma 020123, Linus 080917
Svar på tråden Recept på havrebollar, de ljusa?