• hemlis

"Torsk" i munnen - Vichyvatten eller Ramlösa?

Hej!

Min son på 5 mån har fått "torsk" på tungan och innanför kinderna, jag undrar om man kan använda Ramlösa istället för Vichyvatten, är det samma sak?

Jag har köpt Ramlösa, emn det kanske är fel?

• Svar på tråden "Torsk" i munnen - Vichyvatten eller Ramlösa?
  • Jewel

Jag tror vichyvatten är bättre, det rådet fick jag av ds när min pojke hade torsk. Om inte annat så vet jag att det funkar! Lycka till!

• mamma37

Har också för mig att jag har hört att det ska vara Vichyvatten!!!

Det funkade inte på min son så bvc fick pensla honom.....

• Lilla i

Tror inte det spelar så stor roll när det gäller svampen men små barn ska inte dricka större mängder Ramlösa.

• marre81a

Bättre är de att blanda

1 dl vatten
    1 kryddmått bikarbonat
     göres nytt varje dag,
    penslas på torsken

ett tips jag fick på BVC då vischy inte var så effektivt.. men detta var kanon

• jummie

Nej vichyvatten o Ramlösa är inte samma sak..

Du ska använda vichyvatten på torsk o inget annat så tillvida att du inte får nåt utskrivet.

• hemlis

Tack för era svar!

Jag får gå och köpa Vichyvatten istället, eller kanske blanda eget som marre81a.
    Om det inte går över ska jag till bvc på tisdag och pensla.

Det värst är att mannen hade rätt (han sa att det inte var samma sak med Ramlösa och jag sa att det var det viss )

Trevlig helg!

• Annaf

vichy ska man ha, det är salterna i den som saknas i ramlösa som gör att det blir bra :)

• Pyre på väg

Ramlösa tar inte bort någon svamp eftersom den inte innehåller de salterna som någon ovan också skrev. Att doppa nappen och sen ge den till barnet många gånger per dag. Det tar tid att bli av med svampen, men tids nog ger den med sig. Det är inte farligt men smittar. Kan vara ett obehag för barnet. Bikarbonat är nästan lättare. Blanda med vatten låt stå framme och häll ut på kvällen, blanda nytt. Kolsyran i vischyvattnet försvinner snabbt som också är lite lätt frätande. Jag röstar för bikarbonat ;)

Meja 070120
  • RockNRollMamma

hur ser man om de e torsk?

• cissi77

Utan smak måste det också vara

• Ananaspaj

Bikarbonat, vatten! Bäst. Doppa en tvättlapp i det och låt bäbisen suga på den lite varje dag! Det funkade för oss. Glöm inte att pensla dina bröstvårtor med, så undviker du att bli smittad.

• MrsSn0w

Vichyvatten är det du ska ha, ramlösa funker inte alls..

• Rapparn

Det ska innehålla natriumbikarbonat. Dock finns det ingen bevisad effekt och då svampen försvinner av sig självt med tiden är det svårt att säga om det beror på sodavattnet eller av sig självt.

Svar på tråden "Torsk" i munnen - Vichyvatten eller Ramlösa?