• FruMansour

Hur klarar du att vara arbetande hundägare? Hur länge lämnar du hunden ensam?

Läser ofta här på FL att folk inte lämnar sina hundar mer än 4 h. Det är ju ganska många familjer i Sverige som har hund. Är det ingen av dessa som lämnar hunden mer än 4 h? Får alla familjer ihop det med hund + arbetstider?

Berätta om just dina erfarenheter som arbetande hundägare.

1. Hur länge lämnar du hunden ensam som längst?
    2. Om du jobbar heltid, hur gör du då?
    3. Hunddagis?
    4. Åker ni hem på lunch?
    5. Följer hunden med på jobbet?
    6. Hur gör ni om båda i hushållet jobbar dagtid? Eller du som är ensam?
    7. Ni som motionerar/tränar er hund 2h eller mer/dag. Hur får ni till det med heltidsjobb + barn? (vill ha tips)

Själv skaffade jag mig en valp när jag var mammaledig. Då jag hade tid att stanna hemma och så.
    Nu är min valp 4 mån och jag fick ett superbra vikariat som jag inte kunde tacka nej till.
    Nu är min hund tillsammans med pappas hund under dagarna och han bor nära jobbet så jag kan åka dit och leka med honom under min lunch. De är i ett stort varmt hundhus tillsammans och kan gå in och ut som det passar. Hundarna har mysigt bäddat och varsitt stort älgben att gnaga på. Pappa brukar sluta tidigare än mig och kollar då till hundarna såklart. Jag har dock ändå dåligt samvete.

Tacksam för alla tips...

• Svar på tråden Hur klarar du att vara arbetande hundägare? Hur länge lämnar du hunden ensam?
  • Majsan70

-Det är sällan hon är ensam överhuvudtaget, men i nödfall kan hon va ensam i 8-9 timmar.

-Vi jobbar om varandra, men när vi jobbade dagtid båda två så kom ju barnen hem tidigt från skolan.

3. Hunddagis?
    -Nope.

4. Åker ni hem på lunch?
    -Nope, är ju alltid nån hemma.

-Nej, inte nu, men på mitt tidigare jobb gjorde hon det.

-Svarat på det. Barnen kom hem tidigt från skolan.

7. Ni som motionerar/tränar er hund 2h eller mer/dag. Hur får ni till det med heltidsjobb + barn? (vill ha tips)
    -Alla i familjen ser till att det funkar. Tränar henne gör vi varje tillfälle vi är ute.

• FruMansour

Ja för mig blir det också träning vid varje tillfälle vi är ute.
    De dagar jag är ledig så får jag se till att vara ute få gånger men extra länge istället då jag har 2 småbarn som jag måste klä på och släpa med ut varje gång.

• logg81

Jag är ju mammaledig nu och har inte jobbat undertiden jag har haft den nuvarande hunden men jag kan ju svara på hur jag gjorde med min förra...

Han fick max vara ensam 4 timmar. Men det var om jag gick ut en kväll på krogen eller var på stan o handlade.

Han var hos min mormor på dagarna. Min mamma rastade honom.

3. Hunddagis?
    "Dagmormor" hi hi...

4. Åker ni hem på lunch?
    Nopes...

Nej jag jobbade i mataffär så det hade han inte fått... Däremot kom han ofta och hälsade på med mamma på lunchrasten, men då var vi ute på parkeringen och lekte...

Jag var ensam med honom....

Det var före min dotters tid min vovve fanns.

Ett aktiveringstips jag har (jag kör med det varje dag) är att ta en gammal kartong o stoppa godis i, så får vovven försöka få ut den. Då har han något att göra en stund. Eller att gömma godis i lägenheten/huset så får vovven söka efter det sen.
    Det kanske inte är det bästa tipset men de har något att göra en stund, tyvärr brukar man ha kartongbitar i drivor efteråt men kanske en aktiveringsboll kan vara något?

• Majsan70
    FruMansour skrev 2007-12-07 15:21:06 följande:
    Ja för mig blir det också träning vid varje tillfälle vi är ute.De dagar jag är ledig så får jag se till att vara ute få gånger men extra länge istället då jag har 2 småbarn som jag måste klä på och släpa med ut varje gång.
    Småbarn kan ju vara knepigt om man är ensam med hund.
    Vi springer inte ut med vår hund femtielva ggr per dag heller. Hon rastas normalt tre gånger per dag. Det är något som vuxit fram under tiden vi haft henne. Sen hur länge är en annan femma.
  • Bebbabus

Mina hundar är inte ensamma hemma alls just nu när vi är föräldrarlediga. Men i vanliga fall när både jag och min man jobbar så är de hemma själva mellan 7.30-11.00.

2. Om du jobbar heltid, hur gör du då? Jag arbetar heltid och det h´gör även min man. Mina svärföräldrar är dagmatte och daghusse åt våra hundar. De hämtar våra hundar kl 11.00 varje dag och tar hem dem till sig (vilket inte är långt härifrån - gångavstånd).
    3. Hunddagis? Nej, vi funderade på det men det var sådan kö.
    4. Åker ni hem på lunch? Nej, vi behöver inte det i och med att hundarna inte är ensamma.
    5. Följer hunden med på jobbet? Nej, endast om det är friluftsdag med skolan men det är ju bara 1 eller 2 ggr per år.
    6. Hur gör ni om båda i hushållet jobbar dagtid? Eller du som är ensam? Som sagt, mina hundar är hos dagmatte/daghusse tills vi kommer hem.
    - Vi har bestämda träningsdagar (just nu i höst var det tisdagar och söndagar). Då åker vi till klubben och har organiserad  träning på apellplan eller agilityplanen. Men någon dag förutom träningsdagarna försöker  vi  köra någon skojig lek/övning hemma  eller i skogen.
    Just nu är ju vi föräldrarlediga så då hinner man ju med hundarna. Men annars så har vi hundarna som gemensamt intresse så vi är med hela familjen, den som inte tränar passar barn vid sidan om och sedan byts vi av och tränar.

• FruMansour

Igår var han verkligen hopplös.... Allt detta från brist på aktivering förstås. Skulle äta upp alla leksaker, sprang runt hemmet som en galning. Upp i soffan ner igen...hoppade omkull barnen och gnagde på möblerna.
    Han var då ett absolut skräckexempel på hur hundar kan bli om de inte aktiveras. Amstaff är väl en av de raser som dessutom kräver lite mer... men jag var så döööööööööödens trött så det gick bara inte.

• polaris

10h

Har henne i hundgård hemma.

3. Hunddagis?
    Nej.

4. Åker ni hem på lunch?
    Nej, 2 mil hem.

Har gjort tidigare då vi hade möjlighet att ha henne i hundgård.

Den som kommer hem tidigast tar in henne (oftast maken).

Får absolut inte till några 2h om dagen i träning men brukar vara duktigare fr-sön då jag är hemma. Kurs 1 dag/vecka.

• Nericia

Berätta om just dina erfarenheter som arbetande hundägare.

Svar: hon är inte så ofta själv, men är hon det så blir det inte längre än 3 timmar. hon är inte 1 år än. sen kommer det bli runt 4-5 timmar aldrig längre.

Svar: jag jobbar 83% och min man jobbar heltid. men vi jobbar emot varandra så hon är nästan aldrig själv.

3. Hunddagis?
    Svar: nej, våra föräldrar hjälper oss om och när det behövs.

4. Åker ni hem på lunch?
    Svar: nej, men har delade turer så när jag är hemma jobbar gubben och tvärtom.

svar: nej.

svar: förut när jag var själv med 2 hundar. då åkte jag hem på lunchen så det inte blev så länge dom var själva. å dom var aldrig heller själva än som högst 5 timmar.

Svar: har inga barn, så jag hinner med det.

• fantasy

bbar jag inte så mycket, än.. men därimot studerar jag..

1. Hur länge lämnar du hunden ensam som längst? Dom längsta dagarna kan bli från halv tio till tre eller fyra.

2. Om du jobbar heltid, hur gör du då? rastar hunden innan jag far och efter jag kommer hem, finns det möjlighet för sambo att fara hem mitt på hållet så händer det.

3. Hunddagis? Nope

4. Åker ni hem på lunch? händer i enstaka fall.
    5. Följer hunden med på jobbet? händer i enstaka fall

ja, då får ju som som jag redan skrivit hunden vara hemma. men än så länge så jobbar jag ju inte heltid, och när man pluggar så börjar man ju sällan före nio, så det är ju rätt bra dagar, och dessutom så är långt ifrån alla dagar heldagar, kanske två-tre i veckan då det är som värst.

blir oftast inte mer än max 1 1/5 tim om dagen, max och då är störrsta delen av motionen i kombination med då jag är ute med hästen.

• BettanB

Pluggar nu så det blir inte så mycket de får vara ensamma, men det har hänt att de varit ensamma upp till 10 h någon gång.

När jag börjar jobba får de helt enkelt klara sig om vi inte får tag på hundvakt/-dagis eller någon av oss kan ta en sväng hem och rasta dem. De har ju sällskap av varandra.

3. Hunddagis?
    Inte nu, men skulle kunna överväga det. Tror dock mesiga lillflickan skulle föredra att vara hemma och slappa.

4. Åker ni hem på lunch?
    När det behövs och finns möjlighet.

Nej. Jobbar inte. Skulle nog inte ta med dem även om jag fick; beror på var jag skulle jobba.

Se ovan.

Det gör jag inte, åtminstone inte nu när jag har så mycket att göra. Inte en chans att den tiden finns.

Svar på tråden Hur klarar du att vara arbetande hundägare? Hur länge lämnar du hunden ensam?