• netgirl

Tips på plockmat till 1-åring

Min dotter är 11 månader och fullständigt avskyr att bli matad med sked. Hon blir ledsen och arg bara hon ser skålen med mat och sked. Lite lustigt. Men hon äter av glatta livet när man serverar små bitar av olika rätter till henne. Men jag har så dålig fantasi när det gäller mat. Speciellt sådan som skall gå att plocka. Dessutom så att det blir en bra och varierad kost.

Hon har bara 1 och 1/2 tand så det kan inte vara för svårtuggat heller.

Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Tips på plockmat till 1-åring
  • 62a

Hade exakt samma situation. Började med puffat ris. Sedan kokta gröna ärtor, majs. Osaltad riskaka runt nio månader. Sen kokta kikärtor. Kokt fisk i bitar.

• Susidus

här kör vi med:
    ärtor ( till enbörjan skalade jag dem faktiskt...)
    majs
    äggröra
    pannkaka
    köttbullar
    fiskbullar
    blodpudding
    smörgås med olika pålägg (bredbar leverpastej, philadelphiaost, messmör...)
    riktig mör rostbiff, tunt skuren
    makaroner
    ris (gillar hon dock inte än...)

hmm... det är nog det just nu

• Susidus

just det, fick ett bra tips av en annan mamma som jag testat med framgång:
    gör "limpor", typ köttfärslimpa som sedan kan skäras i små bitar
    kan göras på kyckling och fisk också

jag har gjort på kyckling med morot och purjolök och ett ägg för att hålla ihop. funkar kalas

• Tuva12

Susidus har många bra tips. Min 11-mån tjej gillar också att äta plockmat själv. En favorit är pannkaka. När du gräddar den ha i lite finriven morot och finhackad skinka. Min tös älskar också pasta i alla former - skär till i lagom bitar, ha skinkbitar och lite gröna ärter eller majs till.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Min son var också tandlös. Fick börja med plockmat vid 10mån för annars åt han inte.
    Vi brukade ge
    kalvsylta
    leverpastej
    majs
    ärter
    smörgåsrån

• netgirl

Massa superbra tips! Jag skall genast exprementera. Jag gillar det där med pannkakor med morot och skinka i! Blir lite mer matigt.

Ger ni bara plockmat till era barn? Ni som har barn som inte vill bli matade? Det är ju lite svårt att så tidigt låta dom äta burkmat själva med sked! Min dotter försöker gärna - men kordinationen fungerar inte helt ännu!

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    netgirl skrev 2007-12-08 15:46:48 följande:
    Massa superbra tips! Jag skall genast exprementera. Jag gillar det där med pannkakor med morot och skinka i! Blir lite mer matigt. Ger ni bara plockmat till era barn? Ni som har barn som inte vill bli matade? Det är ju lite svårt att så tidigt låta dom äta burkmat själva med sked! Min dotter försöker gärna - men kordinationen fungerar inte helt ännu!
    Jag la fram plcomat på en tallrik till honom så hade jag den rätta maten brevid och matade samtidigt. Då gapade han av bara farten. Från 12mån fick han börja äte maten själv med sked men det mesta åt han med händerna. Tar ett tag innan dom kan med sked men börja nu så hon får lära sig. Övning ger färdgihet.
    Lycka till!
  • haberg

min son har sldrig gillat att bli skedmatad, nu, vid 14 månader så gapar han glatt om han blir dsitraherad samtidigt. Så vi leker vid matbordet, lite knasigt kanske, men han måste ju äta nånting . Lycka till!

• AnnaOnIce

Pasta går bra.

Min killa älskade snabbmakaroner (hehe), annars mindre penne och spaghetti är ju hur kul som helst.
    Jag gav upp skeden med min son. Han åt aldrig barnmat (aldrig nånsing, jo 2 skedar o kräktes), inte ens fruktpure. Jag har en 3årig flicka som åt vanlig mat och han ville hellre smaka av hennes så han har fått bitar av det. (Han hel ammade dock till 11½mån o halv ammade till 13mån).

Jag har haft den policyn att allt går att göra i bitar, hamburgare, köttbullar, svagt kryddad thaimat/vårullar, fläskfile, kokta morötter, oliver, russin, vindruvor (utan kärnor, dela dem), fisk etc. Det är bara laga och dela

• Isalel

Köttbullar å falukorv är en stor hit här :)
    Korv kanske inte är det nyttigaste och innehåller väl lite salt, men äter man det inte jämt så :)

• Veladis

Min son ät själv med gaffel (!) när han var 11 månader. Sen lärde han sig äta med sked...
    Mycket blev dock plockat med fingrarna. Sonens favoriter var/är
    Pasta
    Oliver
    Majs
    Ost
    Ris
    Kyckling
    Ägg
    Havrefras/Minifras

Allt som går att dela i lagom stor bitar kan man ju testa

• Camilla86

man kna göra egen pytt i panna brukar vi göra åt våran kille

Liam våran älskling
  • skrållan1978

hejsan=) Min dotter är nyss 1 år fyllda o har även hon bara 2 tänder=) båda nere- Vi ger henne dock det mesta som vi äter, om vi äter köttfärslimpa o potatis o sås så får hon det, pannkana i smbitar, blodpuddig i småbitar, köttbullar i småbitar. fiskbyullar, fiskpinnar, fiskbitar av lax, kött i småbitar, pasta, ris, korv i småbitar, grönsaker som tomater o gurka, sallad allt går ner=))) Barn som bara har 2 tänder som våra har inte svårt att tugga bara för det, så DET ska du inte oroa dig för, dem tuggar iallafall med hela tanraden o det går bara bra=))) Min dotter är precis likadan, hon vill absolut inte bli matad länge och det är ju heeelt naturligt att komma i det stadiet=) Klart hon vill äta själv, hon är ju stooora tjejen=) Så var inte rädd för att testa dig fram, hon han med all säkerhet äta det mesta ni äter, äter ni vanlig husmanskost kan hon ta del av er mat huuur bra som hlst=)) Lycka till!

Nummer 5 i magen=)
  • netgirl

Idag åt vi pannbiff med kokt potatis, broccoli och grönpepparsås. Biffar och brocoli fick hon i bitar och potatis och sås blandade jag ihop och matade så gott det gick med sked.

Jag får helt enkelt fortsätta i den här stilen. Som någon skrev - det mesta kan skäras i bitar!

Svar på tråden Tips på plockmat till 1-åring