Kan vi gravida äta sill i Jul???
Jag längtar så efter den svenska julmaten nu..(bor i Norge till vanligt) Men funderar lite på om vi kan gaffla i oss sill i Jul eller om man ska vara lite försiktig med det? Någon som vet?
Jag längtar så efter den svenska julmaten nu..(bor i Norge till vanligt) Men funderar lite på om vi kan gaffla i oss sill i Jul eller om man ska vara lite försiktig med det? Någon som vet?
Ur kostråden för gravida på slv.se:
Ät så mycket du vill av:
Inlagd sill-"Inlagd sill betraktas som rå, men inläggningen gör miljön för sur för att skadliga bakterier ska överleva. Kommersiellt tillgänglig inlagd sill produceras av fisk från rena hav."
Det är till och med enormt bra om vi äter sill. Innehåller rikligt med omega-3 så att vi får smarta bebisar.
Min pappa ska grava lax själv så att jag också kan äta. Det är nämligen okej om laxen är nygravad. Först tänkte jag ge mig ut och köpa över disk, men då kan man ju aldrig vara riktigt säkert. Ska bli så himla gott.
Kul att det finns något gått vi fortfarande får äta. Jag är i v10 och har välldigt svårt för stekt mat så jag får väl hålla mig till fisken.
Tusen tack!!! Såg just i en annan tråd också att det var ok... Super.. då blir julen nästan som vanligt, bara utan nubbe...