• GretasMamma

barnvänliga områden runt göteborg

jag och min sambo letar boende runt göteborg, men är så svårt när man inte känner till områdena runt i kring, ngn som har tips på fina barnvänliga områden 15-30 min från göteborg?? (ej mot ale osv) desperat efter tips!

• Svar på tråden barnvänliga områden runt göteborg
  • Låtten

ojdu, lite svårt. men oftast är det lite dyrare där det är barnvänligt. men om jag nu skulle flytta tillbaka så hade jag valt mellan: torslanda och mot öarna där...
    askim-hovås-näset det hållet..
    Områden jag INTE hade bosatt mig är enklare.. angered,biskopsgården,länsmansgården,bergsjön och inte mitt inne i stan av uppenbara skäl!

• Låtten

ojdå, uppfattade fel, du menade utanför gbg...
    Onsala,kungsbacka..det ligger ca 30 min med bil ifrån göteborg..väldigt fint

• Lillärtan

Hej hej... min sambo säger samma som Låtten - Kungsbacka. vet ej själv då jag är från stockholm. Lycka till / karin

• Sweetheart

Alingsås... tar högst 25 minuter in till Göteborg. Barnvänligt kan jag lova.

• Trisses2

Jag tycker Lerum och Floda är jättefina områden. Hyfsade huspriser och bra standard på kommunala servicen.
    Ligger ca 15-20 min utanför Gbg.

• Trisses2

Lerum och Floda ligger före Alingsås (så allt åt det hållet är fina områden )

• Zina

Bor själv i Ale o rekommenderar verkligen det. Med den nya motorvägen och pendeltåget kommer Ale bli superpopulärt, det märker vi redan. Barnvänligt o naturfint. Bra priser på radhus/villor.

Var själv skeptisk till Ale men nu vill vi aldrig lämna det. Vi bor i Nol, tar 20min med bil till Gbg.

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505
  • Madame Flod
    Trisses2 skrev 2007-12-25 10:24:43 följande:
    Jag tycker Lerum och Floda är jättefina områden. Hyfsade huspriser och bra standard på kommunala servicen.Ligger ca 15-20 min utanför Gbg.
    Håller med....
    Pendeln är ju suverän, MEN ska man åka bil på morronen måste man åka tidigt för att slippa köerna, det ska man vara medveten om!

Ett dilemma är ju att det är svårt att hyra bostad i BRA områden!
    Man måste nästan köpa.....
  • Carro 3 barnsmamma

Vi flyttade precis till ett hus i Floda, trivs jättebra! Är från Lerum innan och håller med om att det är toppen att bo runt här med barn, även Alingsås, men till Lerum tar ju bara 15-20 min från Gbg.

• CLT

Har köpt hus i Lerum o har bara hört positivt om den kommunen!

• MalleNalle

Vi bor i Torslanda, stormtrivs! Nära stan ( 30 min med buss), nära havet, bra affärer och trevliga människor!

Nackdelen är VÅRDCENTRALEN!! De är svårt att få tid och den är nergången (de kommer bygga en ny 2009-2010)

Finns ett nybyggt område i Torslanda som heter Amhult, och även ett som ligger närmre havet som heter Älvegårdsvägen.

Välkommen hit!

• Madame Flod
    MalleNalle skrev 2008-01-14 17:25:20 följande:
    Vi bor i Torslanda, stormtrivs! Nära stan ( 30 min med buss), nära havet, bra affärer och trevliga människor!Nackdelen är VÅRDCENTRALEN!! De är svårt att få tid och den är nergången (de kommer bygga en ny 2009-2010)Finns ett nybyggt område i Torslanda som heter Amhult, och även ett som ligger närmre havet som heter Älvegårdsvägen. Välkommen hit!
    Jag läste någonstanns på nätet där folk oxå undrade om bostadsområden att det är väldigt mycket rasism i Torslanda, stämmer det?

Speciellt då i Amhult.

Läskigt isf.
  • CLT

Måste slå ett slag för Partille oxå!!! (vi bor där nu) Helt fantastisk handläggare på barnomsorgen, "rätt man/kvinna på rätt plats", passar bra in!!! Personlig, jättetrevlig o har stenkoll på allt, individanpassar!

Kommer sakna henne när vi flyttar...

Bra vårdcentral (helt nyrenoverad + tillgänglighet med akuttider) och bra allmän-service!

• sanna77

Det har väl varit en del problem med nynazism i Torslanda, fast jag vet inte om det är så många personer det handlar om eller om det kanske är så att tidningarna gärna skriver om det?

Beroende på hur ni har tänkt bo så är Skintebo, i Askim ett jättebra område. Radhus, förvisso med full insyn, men det är bilförbud i bostadsområdet och parkering i garagelängor. Lekplatser överallt. Nära till havet, dagis och med en bra VC en liten bit bort. Nära till stan, tar kanske 20 min att köra in. Huspriserna är väl lite högre än i andra områden. Kika på Hemnet.

Mölndals kommun är rätt bra med, tex Eklanda.

• MrsLi

Vill du bo i hus radhus eller lägenhet?

Vi bor i en lägenhet i väster och jag är tidigare uppvuxen i Tuve (vilket för övrigt är jättefint). Men pga vänner flyttade jag till väster och har stannat kvar här.

Vi har nära till havet och naturen. Nära till frölunda torg och dels 30 min med spårvagn till stan

• Madame Flod

Hisings Kärra är väl ok så länge man har mindre barn.

Gerrebacka är ju fint, men långt till affärer mm

Ytterby och Kungälv är oxå kanonas.

Säve....

Backa is a NO NO!

• L och A

Vi bor i Utby och trivs verkligen.

Det finns en del hyreslägenheter och mycket hus och radhus.

priserna har lite stigit lika mycket här som i resten av gbg.

Nära till Partille och Allum.

Till stan tar det 15-20 min med buss och 10 min med bil.

Svar på tråden barnvänliga områden runt göteborg