• Bebbefabriken

Snikna svärföräldrar

Heej!

Är det någon mer som har tröttnat på sina svärföräldrar på ett eller annat vis...?

Mina killes föräldrar är ofta väldigt snälla och trevliga-inget ont i dom. MEN-dom är superdåliga på att vara generösa.

De har bjudit över mej på middag 2 ggr på över 3 år-jag har bjudit ca 10 ggr. Dels för att jag tycker det är trevligt och så är det lite tröttsamt att alltid tugga fika så fort man ses. Däremot så bjuder de gärna min sambo på middag så fort jag är borta. De tycker tydligen såå synd om honom och tror inte han kan laga mat själv. Det ska sägas att han är den som lagar mest mat i vårt hushåll.

När man fyller år frågar de aldrig vad man önskar sig-utan köper några billiga tulpaner eller annat. Enklast så ju!

Däremot är de generösa mot mej på jul-då får jag alltid dyrare presenter än min sambo-pinsamt tycker jag.

Och nu är det det här mej jul då... Sedan jag och min sambo varit tillsammans (3 jular) har vi antingen varit hos min sambos bror eller hos oss och firat jul. Helt OK för mej-men man kan ju börja undra varför de aldrig föreslår att vi ska fira jul hemma hos dom för en gång skull?? Nä det är ju enklare om dom kommer till andra och tar med sig något enkelt i matväg så slipper dom organisera och fixa.

Jag fick min sambo att föreslå att vi kanske kunde ses hos svärföräldrarna på juldagen. Så dom fick chansen att bjuda igen-så dom fick ansvaret att fixa för en gång skull. Vad händer!!!

Jo-dom tycker vi ska göra det lite enkelt-så vi ska bara fika hos dom. Jag höll på att gå i taket när min sambo berättade detta. Så det kommer bli bojkott på juldagen-bjuder dom inte igen ordentligt så tänker jag inte komma. Kan alltid skylla på att jag mår illa-gravid.

Vad har ni för synpunkter eller erfarenheter?

• Svar på tråden Snikna svärföräldrar
  • Butterscotch

Äsch, inte så mycket att bry sig om. De är väl inte typen som bjuder in till middagar helt enkelt.

Vad gäller jul så har de nog arrangerat tillräckligt många julaftnar i sina dar, de kanske tycker att det är enklast att vara där barnen bor? Hos oss kör vi i och för sig rullande schema och är hos olika familjer varje jul, men all matlagning fördelas mellan familjerna så att ingen behöver slita mer än någon annan i köket. Funkar kalasbra, kanske ni kan be dem ta med sig lite till ett knytkalas?

Presenter tycker jag ingenting om, själv skulle jag inte bry mig mindre. Jag är ju vuxen och har allt jag behöver, jag är nöjd med en blomma! Till barnen däremot skulle jag förvänta mig något någorlunda genomtänkt från svärföräldrarna.

• Pirog

eftersom du frågar om synpunkter, så är min att du låter lite bortskämd och gnällig:)

• Bebbefabriken

Ja det är jag säkert! Är bara van att man visar hänsyn och är generös mot sina vänner och nära släktingar. Synd att inte alla vill vara det!!

• Goliz

Skulle om jag var du inte bjuda dom någon mer gång om du känner så.
    Alla gör ju som dom själva vill, och dom vill helt enkelt inte bjuda och anstränga sig, så då kan du ju göra likadant mot dom.

• Butterscotch
    Bebbefabriken skrev 2007-12-07 18:11:29 följande:
    Ja det är jag säkert! Är bara van att man visar hänsyn och är generös mot sina vänner och nära släktingar. Synd att inte alla vill vara det!!
    Hur har de inte visat hänsyn? Att du inte tycker att de är generösa har ju framgått i trådstarten.

Men som sagt, alla är inte lika. Sluta ge fina presenter till dem så går det jämnt upp.
  • Bebbefabriken

Tack för era kommentarer och stöd-skönt att prata av sig lite. Allra helst skulle man vilja prata direkt med svärföräldrarna. Men inte så lätt-dom verkar inte ha en tradition av att diskutera hemma. Och jag är van att slåss för min sak eller åtminstone säga vad jag tycker och tänker till mina föräldrar och tvärtom. Min svärmor blir väldigt lätt sårad-har jag förstått. Inte lätt att vara ärlig då-vill ju inte göra någon ledsen. Bara upplysa om hur jag känner och tänker. Tyvärr är det lite problem på min sambos brors sida oxå-det är inte riktigt överens med svärföräldrarna.

Jobbigt det där med släktingar-speciellt sådana man får på köpet. Men det är väl bara att spela spelets regler...

• HomeSweetHome

Jag har tröttnat på mina svärisar. Rejält! Mest pga av att dom inte respekterar de regler vi har för dottern. Skrikandes Blir så avundsjuk på alla som har förstående och hjälpsamma svärföräldrar som dessutom respekterar det man säger. Varför kan inte jag få ha såna? Fundersam

• mammamuuuu2008

Mina svärföräldrar är jätte generösa, alltid mat, fika etc när man kommer på besök till dem... Haft tur???

• underverket 06

Min svärmot bjuder alltid bara på fika. Vi har bjudit henne på mat några gånger men tröttnat på det för hon äter bara vissa saker pga av konstig mage. (jag tror vad jag vill om det).
    Mig gör det ingenting att vi aldrig blir bjudna till svärmor på mat för jag gillar henne inte speciellt mycket. Räcker gott och väl att åka dit och fika ibland.

• Mörköbarn

Tycker det är ett konstigt sätt att se på det. Om du bjuder på middag är det väl för att Du vill göra det, eller gör du det bara för att få igen en middag senare?

Jag ger och förväntar mig inget tillbaks, jag får och ger inte alltid tillbaks.

• mammamuuuu2008

Mina nuvarande svärföräldrar är som jag skrev tidigare jätte fina och generösa med allt, oftast är det bara att ringa och fråga så brukar det fixa sig med hjälp av barnvakt, bil etc och det visar samma tacksamhet tillbaka.

Men det jag skulle skriva var att mitt förra ex föräldrar, det var väl ok för det mesta men just när vi flyttade ihop så kom de med ETT täcke och EN kudde till honom i inflyttningspresent, för han hade ju så gamla sängkläder... Det tyckte jag kändes så sniket, mina föräldrar köpte oss varsitt påslakan set, inte bara ett nytt till mig :)

Svar på tråden Snikna svärföräldrar