• Jessie

Blodgrupp: A RhD negativ!!! Nån mer??? Vad betyder det???

Hejsan!
    Jag var på mitt första läkarbesök igår och fick reda på att jag var RhD negativ!
    Är det farligt???
    Om det är nån annan än bara jag så skriv till mig och berätta!!!!
    Jag hade inget hiv i alla fall!!!!

Kjamis!

• Svar på tråden Blodgrupp: A RhD negativ!!! Nån mer??? Vad betyder det???
  • Jossebell

Farligt?? Det skulle vara farligt om du saknade blodgrupp *fniss* Alla människor tillhör en blodgrupp jag vill minnas att jag har Rh0 eller så

• Jessie

Nej men läkaren sa att jag skulle få ta och lämna mer blod....
    Varför kan någon ge mig en bra förklaring???

• pip

Att du är Rh-negativ är inget farligt. Om pappan till ditt barn är Rh-positiv så finns det en möjlighet att barnet du väntar också blir Rh-positivt. Vid förlossningen så finns det en risk att ert blod kommer i kontakt med varandra och då kommer du att bilda anti-kroppar mot barnets blod. Inget farligt i det heeler. Vad som sen kan hända är att om du blir gravid igen och det barnet också är Rh-positivt så kommer din kropp att vilja stöta bort det. Detta förhindras genom att du får en spruta direkt efter denna förlossning om det visar sig att detta barn är rh-positivt. Klarnade det?

/ Pip

• MalinI

Det är nån blodgrupp som kan bli farligt för barnet om pappan är en annan sorts. Vet inte alls vilken. Men det är inte farligt om man har det under kontroll. Ev så måste det bytas blod på barnet vid förlossningen.
    Men vet inte vilken blodgrupp som inte är bra med vilken.
    Fråga BM.

• Annna

Hej!
    Jag är också RhD negativ. Och precis som pip sa, så är det inte alls farligt. Pip´s förklaring var mycket bra, så jag bryr mig inte om att skriva samma sak en gång till! =)
    Och att läkare sa att du skulle få lämna mer blod... -Man måste som Rh negativ göra 3 extra blodprov, för att kolla så att man inte har börjat bilda antikroppar mot barnet. (om det nu är rh positivt)
    Så du behöver inte alls vara orolig!!
    Kramar Anna

• CeNedra

Jag var också Rh negativ och fick en förklaring hos barnmorskan hur det låg till. Jag kommer inte ihåg fullständigt vad hon sa, men om jag skulle få ett andra barn så skulle jag få ta någon spruta eller något sådant.

Lite vimsig och mycket otydig förklaring från mig, så jag sökt lite snabbt på internet och hittade lite information som du kan läsa på:

www.geblod.nu/omblod.asp

Det kanske finns bättre information på någon annan site, men jag har inte hittat dit ännu.

• småland

Hej!
    Jag är också RH negativ och jag har ett barn innan.
    De tar ett blodprov till för att kolla om barnet är RH positiv, och sedan får du en spruta efter förlossningen i förebyggande syfte för ev. flera graviditeter. Det är inget farligt...

• Anna B

Jag kanske kan lugna dig med att min moster hade samma problem och det gick utmärkt "redan" då. Hennes 3 barn är mellan 23 och 28.

• Zynna

Instämmer helt i det PIIP säger... och kompletterar...

Det finns fyra olika blodgrupper 0
    A B
    AB

Alla dessa finns sedan i Rh negativ och Rh positiv. Vilket på ett sätt gör att det totalt finns 8 stycken olika blodgrupper.

De som är i blodgrupp 0 kan ge blod till 0, A, B, AB
    De som är i blodgrupp A Kan ge till A, AB
    De som är i grupp B kan ge till B, AB
    De som är i AB kan ge till AB
    Dessutom måste man ha samma Rh-värde. Antingen positiv eller negativ.

• Fru T

Det är det jag säger; man behöver knappt barnmorska eller föräldragrupp: Allt man behöver veta får man reda på här! ;)

Kompletterar bara (jag är också RH NEG, 15% av befolkningen är det):
    Om du haft missfall eller gjort abort tidigare kan du ha bildat antikroppar mot ditt blivande barn. Vid aborter eller sena missfall ska det därför kollas vilken blodgrupp man har så att man får en spruta som ska motverka att antikroppar bildas mot "nästa" barn.
    Nu för tiden har de så bra koll på blod, bebis och allt så jag tror inte du behöver oroa dig! Min barnmorska sa att det är ytterst ovanligt att en mamma bildar antikroppar mot sitt barn och att de blivit tvungna att byta barnets blod.
    Kram och lycka till!

• Mia W

Hej tänkte bara nämna att mer fakta finns om din fråga i boken "Vänta barn" av Sheila Kietzinger tror jag!

• Muminlina

Hej! jag är oxå negativ fast jag har blodgrupp 0. Alltså hör jag till den mest ovanliga gruppen men det ska inte bli några problem för min fästman har samma :)

Vad jag egentligen skulle säga var att det fortfarande är lite "skräck" i att vara Rh- kommer ju ifrån förr, då kunde man nämligen vara tvungen att byta blod på det nyfödda barnet.
    Men som alla redan sagt: idag ställer det inte till några större bekymmer.
    Kram på dig o lycka till med allt!

• Muminmamman

Jag är oxå Brh neg. Blodcentralen blir jätteglad varje gång jag kommer....
    Min dotter blev rh pos och jag fick en spruta när hon var född och nu väntar jag nr två. Nemas problemas.

• Kaninmamma

Jag är A Rhd Positiv!

• La guapa

Jag är också Rh D negativ. Ingen fara. Pip är väldigt pedagogisk.
    Kul för dig då kaninmamma. ;)

• Lyckosam

Jag är 0 negativ..inte alls farligt..det är väll så att bebisen KAN bli immun mot ditt blod om du har en gubbe som är positiv och barnet blir positivt..men det är ingen fara med första bebisen och efter förlossningen får du en spruta inom 72 timmar så att det ska gå bra med nästa graviditet också!

• Isolde

Min mormor var, precis som jag, A Rh-. När hon födde min mamma och morbror på 40-talet hade de inte upptäckt Rhesusfaktorn, som den heter, men hon lyckades framföda båda ungarna utan problem trots att båda är 0 Rh+. På den tiden visste man bara att vissa andra-barn blev blå...

Svar på tråden Blodgrupp: A RhD negativ!!! Nån mer??? Vad betyder det???