• Namin

Hyreshöjning vid stambyte

Är det någon här som har erfarenhet av stambyte i sin hyresrätt? Vad fick ni för hyreshöjning och vilken standardhöjning var det efter renoveringen?

Vi har en etta på 30 kvm med en hyra på 2200 kr och nu pratar de om att hyran kan bli 4000 kr efter stambytet. Jag tycker att det låter mycket. Standarden kommer att höjas ganska mycket i köket, eftersom det nu är 50-talskök, men det kommer inte bli någon lyx utan ganska enkelt, med plastgolv. Badrummet är ganska fräscht redan nu och det kommer inte bli någon märkvärd standardhöjning förutom att de kommer att lägga in klinkersgolv istället för den nuvarande plastmattan (dock ingen golvvärme).

Kan 4000 kr ses som en skälig hyra? Och kan hyresvärden höja hyran hur mycket som helst vid en renovering eller finns det några bestämmelser att följa?

• Svar på tråden Hyreshöjning vid stambyte
  • sSARAa

Vi fick våran trea helt stambytt,
    Alltså helt nytt kök nya stammar nytt golv och ny målade väggar
    helt nytt badrum allt revs ut och fick nytt
    Sen nya tapeter och golv i alla rum
    Nya dörrar till alla rum och till alla garderober

Våran hyra gick upp från 4698kr till 6829kr
    (de var inte ens ett bra jobb de hade gjort :S )

• Namin
    sSARAa skrev 2007-12-07 19:27:43 följande:
    Vi fick våran trea helt stambytt,Alltså helt nytt kök nya stammar nytt golv och ny målade väggarhelt nytt badrum allt revs ut och fick nyttSen nya tapeter och golv i alla rumNya dörrar till alla rum och till alla garderoberVåran hyra gick upp från 4698kr till 6829kr(de var inte ens ett bra jobb de hade gjort :S )
    I vår etta gör de inget åt varken hallen eller rummet, utan bara kök och badrum, då tycker jag en höjning på 1800 kr känns lite saftig... Kanske ska tilläggas att det är ett LITET kök, egentligen en kokvrå, ingen matplats eller så.
  • KarinN80

Pappa höjde hyrorna med några hundra efter stambyte. Då var det bara badrummen som blev rennoverade. Från vitmålade väggar, badkar o gamla skåp/handfat till helkaklat, dusch (eller badkar om så önskades) o nya skåp o handfat.

Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid BF 080126
  • KarinN80

Du kan kontakta hyresgästföreningen o fråga vad som är rimligt.

Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid BF 080126
  • Namin
    KarinN80 skrev 2007-12-07 19:43:32 följande:
    Du kan kontakta hyresgästföreningen o fråga vad som är rimligt.
    Ja, det är nog en bra idé...
  • wellah

bostadsrätt 1:a som kostade 1100 kr/mån höjdes till 1850 kr/mån efter stambyte
    hyres 3:a (91 kvm) som kostade 3900 kr (ca) höjdes till 5500 kr/mån efter stambyte

har alltså varit med om det två ggr... det värsta är inte nya hyran utan själva perioden dom stambyter fy fan... obeboeligt i 3 månader var det för oss....

• Namin
    wellah skrev 2007-12-09 07:32:39 följande:
    det värsta är inte nya hyran utan själva perioden dom stambyter fy fan... obeboeligt i 3 månader var det för oss....
    Tck för ditt svar!
    Vi kommer flyttas till evakueringslägenhet under renoveringen. Lite jobbigt att flytta, men vi slipper i alla fall bo mitt i renoveringen!
  • Shasti

Jag har varit med om det flera gånger, en etta på 25 kvm som höjdes från 1500 till 3500 och en etta på 30 som skulle höjas från 2000 till 4-4500. Det finns naturligtvis vissa gränser för hyreshöjningarna (hyresgästföreningen vet närmare), men de är mycket högt satta och värdarna har i princip fria händer att höja till max, även om standardhöjningen är minimal. En fördubbling av hyran ses inte som något märkligt eller orimligt. Andra gången försökte vi hyresgäster opponera oss och hyresgästföreningen själva skrattade i princip åt oss och det var bara "nej tyvärr, det gör värden som han vill" osv. När vi kom med argument som "vi behöver inte byta ut alla skåp i köket för vi har redan fräscha fina skåp" fick vi höra spydigheter av värdens representant som "jaha, då borde ni väl betala den högre hyran redan innan stambytet" mm. För jäkligt. Som tur var bildade vi en bostadsrättsförening och fick köpa huset istället vilket blev en kanonaffär för oss.

• Anonym (City-Bo)

För flera år sedan bodde jag i en liten etta (36m2) på Kungsholmen i Stockholm. Jag hade en hyra på 2156:-. Badrum och kök var ganska omoderna, gissningvis sedan 40-talet, men hela lägenheten var ommålad och fräsch ändå.
    Sen gjorde värden stambyte i huset.
    Köket byttes ut helt, helkaklades, nya vitvaror etc, dock inget "speciellt" utan ganska standard, badrummet helkaklades och kabin sattes in. Parketten i vardagsrummet slipades och i hallen sattes klinkers in. Hela lägenheten ommålades/tapetserades om.
    Innan stambytet började hade värden sagt att hyran skulle hamna på ca 3800:-/mån, men slutresultatet blev att hyran blev 4200:-/mån.. Kändes väldigt mycket och jag helt bestört. Som tur var så var jag klar med studierna ungefär i samma veva och kunde börja jobba, så jag hade råd med hyran ändå, men det var väldigt saftigt!! Detta var år 1999 ca.

Kan ju tillägga att jag hade en privatvärd.. Normalt höjer inte almännyttan lika mycket när de stambyter, iofs gör de inte lika stora förändringar heller normalt.

• Lehla

när vi hade stambyte i våran tra så gick hyran upp med 150 om man fick nu kyl å frys, annars så fick man höjning på 75 kr.

Svar på tråden Hyreshöjning vid stambyte