ny servad bil ändå fel ska det vara så?
servade bilen igår för 6000kr och måste in igen
tredje gången nu mototlampan lyser
inte ens haft bilen i 24 tim och lampan lyser skall man måsta betala flera tusen igen el vad???
servade bilen igår för 6000kr och måste in igen
tredje gången nu mototlampan lyser
inte ens haft bilen i 24 tim och lampan lyser skall man måsta betala flera tusen igen el vad???
ingen kunnig karl här
Har inte hela sammanhanget framför mig. Din bil var i behov av en normal service, vid sidan av detta har du alltså en motorstyrningslampa som lyser. Om du vid servicen bad att de skulle åtgärda ev. fel och du betalade för just detta så är det bara att åka tillbaka och höra vad de har att säga.
Tredje gången den lyser säger du, har du haft den inne för felsökning ett flertal ggr utan att de har kommit tillrätta med problemet?
den har lyst 2 gånger för tändspole som dom bytt senast en i går.
hämtade bilen igår kl 15 ny servad och bytt tändspole men nu ikväll kl 18 började motor lampan åter lysa. fast vi känner inget fel då vi kör som vi gjort i dom övriga fallen.
ska vi ringa verkstaden i gen och måsta betala flera tusen???
nån skrev att dom kanske glömt radera felkoden kan det vara så?
Hade problem med tändspolarna på min förra VW Golf IV. Min motorlampa tändes med jämna mellanrum för att slutligen lysa konstant under körning. Fick felkoden raderad som en första åtgärd men det kom naturligtvis tillbaka och det visade sig att det var en tändspole som var slut (inte ovanligt på just Golf IV). Iaf, efter bytet av tändspolarna (fick samtliga utbytta på garantin) fanns där inga felkoder och jag var nöjd och belåten bara för att inse att kort därefter lyste den där lampan ilsket igen.
Visade sig att det fanns ett följdfel och det var lambdasonden som var slut, bytte den och sedan var problemet ur världen.
Tycker du ska ta en diskussion med verkstaden och fråga om de verkligen åtgärdade alla fel eller om de enbart nöjde sig med att släcka felkoderna utan åtgärd. Sedan är det svårt att säga om nu åker på att betala mer el. inte, beror alldeles på vad som felar. Hoppa det löser sig smidigt iaf.
Att dom har glömt att redera felkoder är möjligt men om så är fallet så är det klantigt.
Om motorlampan lyser betyder det att nått inte står rätt till, har dom glömt felkoden så "TROR" stryrboxen (Databoxen) i bilen att det fortfarande är fel på bil fast den är lagad. Detta ska dom åtgärda och du ska inte behöva betala nått.
Säger dom att det är nått som är fel och måste bytas så kräv att få se bevis på att dom bytt ut nån komponent, anledningen till det är att verkstäder är som körskolor "Käna så mkt pengar du kan"
Jag vet hur det funkar då jag är blivande bilmekaniker.
En fråga vad kör du för bil och vilken form av service utförde dom på er bil?
ja vi har en audi a4 en 02
finns det ingen garanti detta går på?
idag är ju verkstaden inte öppen och det kostar ju pengar att vara ledig med.
man blir så less.
hur många tändspolar finns det?vi har nu bytt 2 sedan lyser lampan igen
dom sa på verkstaden att dom hittat massa felkoder som låg länge tillbaka. för vi har ju bara servat bilen 2gånger bara haft den i 2år nu.
så om bilen går sönder efter inte ens 24tim finns det ingen garanti som gäller el så?
Förmodligen har du 4 tändspolar, förmodar att de dessutom är identiska med de som satt i min Golf IV (-03). Är tydligen inte helt ovanligt att de fallerar och när servicekillen kikade i datorn såg han att garantin täckte detta (tur, de kostar 1000 kr st). Kan ju vara så att det är fler som har dålig funktion.
Precis som RoadMaster nämner är det viktigt att du inte låter de lura dig på pengar.
Ring och berätta hur det ligger till. Dom kommer troligen ta in bilen och kolla gratis, för att sen om det behövs bytas ta betalt för det.
Om dom är bussiga så ska dom bjussa på jobbet och bara ta betalt för delen, med tanke på att dom borde ha upptäckt felet tidigare.