• AndiPandi

Vad gör ni som inte får teckna barnförsäkring till era barn?

Efter lång och bitter strid mot försäkringsbolaget som till att börja med beviljade oss en barnförsäkring för vår dotter (som har ett dolt ryggmärgsbråck) står det nu klart att vi inte får teckna någon sjukförsäkring. Inte med inskränkningar utan inte alls. Vi har även gjort den kränkande resan att pröva med alla stora försäkringsbolag och samtliga har nekat oss med mer eller mindre förödmjukande motiveringar.

Jag vet att vi inte är ensamma om att bli nekade att teckna försäkring så nu undrar jag: hur hanterar ni andra detta? Strunta i det? Gnissla tänder och försöka igen och igen och igen (med förmodat samma förödmjukande förlopp som förra gången), teckna en sämre försäkring (än tex. friska syskon) eller förlita sig till gruppförsäkring via facket som inte kräver någon hälsodeklaration (men som man heller aldrig vet gäller den dag det behövs?)

Kram från tilltufsad Andipandi

• Svar på tråden Vad gör ni som inte får teckna barnförsäkring till era barn?
  • Julmust

Jag har aldrig övervägt att ha en försäkring speciellt för barnen där man måste lämna hälsodeklaration. Gruppförsäkringen i facket täcker kanske sämre, det vet jag inte. Nu ska vi i alla fall skaffa en sådan. Även om många sjukdomar säkert inte kommer med (dottern född v 26) så har den ju i alla fall olycksfallsförsäkring.

• marlene23

Vår dotter föddes med nerdragen ryggmärg (släkting till ryggmärgsbråck) och vi blev nekade alla stora försäkringsbolag trots att jag redan anmält mig till ett av dem under graviditeten..
    Vi valde iallafall tillslut ACE Europe som inte krävde hälsodeklaration och som inte satte någon klausul för hennes nerdragna ryggmärg!

• MEJ

Hej!
    Vi har ICA Familjeolycksfall försäkring.
    De kräver inga läkar intyg.
    Mvh Camilla

• mammatillvictor

Samma här, vi har valt medlemsförsäkringsbolaget folksam genom jobbet och där behöver vi inte mer än personnumret på sonen och inga papper. SOnen är adopterad och vi ringde dem och frågade särskilt ang adoption men de sade att det var ok. Det ska vara samma regler och vi får full försäkring. Han är dessutom född för tidigt. Det godtog detta. Lycka till!

• fyrkottsmor

Vi sparar privat i fonder till alla våra fyra pojkar detta är menat som en kapital när de blir arton men om det krisar så har vi detta att tillgå, Blev nekade försäkringar ev erbjuder de en dyr olycksförsäkring. De är ju försäkjrade genom skolan också. Det är ju så att de vill få pengar inte betala ut dem.

• delfin73

Vi har folksam,och de var de enda som inte begärde hälsodeklaration då vår son föddes förtidigt 2001.
    Han hade en del komplikationer men inte av nämnvärd betydelse + att han  dessutom var sen prematur,men det hjälpte inte.
    Vi hade först länsförsäkringar men även efter 18 månaders väntetid så fick vi ingen sjukförsäkring på honom så då avslutade vi ALLA våra försäkringar hos dem i ren protest!

• HOCHM

Själv hade vi sån tur att vi tecknade en försäkring när vår dotter föddes och hennes handikapp upptäcktes inte förrän hon var 10 månader. Så den försäkringen kommer vi aldrig kunna byta ut. Jag har hört av flera föräldrar att ACE ska vara väldigt bra för handikappade barn. Dom verkar inte vara dyra heller.

• knäppisen

Vi har tagit det vi kunnat få, en olycksfallsförsäkring i trygghansa och en gruppförsäkring via jobbet. Fick avslag på sjukförsäkringen pga sonens tidiga födsel och komplikationer som uppstod. (har en lindrig cp-skada)

Ska försöka igen när han är 18 mån, men har inte så stort hopp om att få sjukförsäkringen då heller.

• Annahpo

Hej

prova ACE. dom har vi och är nöjda. dom gav oss pengar iom stellas hjärtop

Svar på tråden Vad gör ni som inte får teckna barnförsäkring till era barn?