• Anonym (OROLIG)

Frågor om Socialen!

Hejsan!
    Vill någon svara på mina frågor? Någon som kan hjälpa mig? Snälla!!! Jag undrar hur det går till om man tex misstänker att några föräldrar missköter sina barn osv? Vad händer då? Hur ser processen ut? Det var nämligen en kvinna, som jag vet namnet på, som hade ringt till Socialförvaltningen och sagt att hon är oroad för mig och min son. Jag har tidigare pratat med denna kvinnan och berättat hur jag har det. Jag är ensamstående och tycker att det är extremt jobbigt att konfronteras med sonens pappa. Jag själv är till min läggning sån att jag behöver extra mycket utrymme för mig själv. Sen kom det en kvinna från Socialen på besök. Hon har jag också träffat innan. Hon var trevlig och vi pratade om strategier för hur de kunde hjälpa mig. Men kunde detta ha varit en varning, att hon kom till mig pga det? Men det sa hon inget om och inte fick jag något skriftligt papper heller. Förresten så har vi redan kontakt med Socialförvaltningen. Vi går på Samarbetssamtal och jag har en stödperson (hemterapeut). Detta kan väl inte göra så att jag blir fråntagen min son??? Någon som vet något om sånt här? Pappan träffar sonen två timmar en gång i veckan hemma hos mig. Jag missköter inte min son men det verkar som att hans pappa vill att det ska vara så. Min sons sjuksköterska kan intyga att jag är jätteduktig. Han följer sin kurva bra!!! Jag är hypernervös och hyperstirrig nu. Hoppas på svar från nån, snälla!

• Svar på tråden Frågor om Socialen!
  • Anonym

Jag tycker du ska prata med soc om att du känner dig orolig. tror inte de e deras mening, utan tror att dem vill hjälpa till på bästa sätt bara. Det man absolut INTE ska göra när man har med soc att göra är att vara osamarbetsvillig, å det antar jag att du inte är eftersom du har hemterapeut osv.

• Anonym

jag anmälde min mamma för att hon drack o spela för mkt, tänkte mestadels för att hon skulle få en knäpp på fingrarna men ha slutat med att soc vill ta mina syskon från mamma (den ena är 17 o den andre är 19 men har DS)
    De har inte ens gjort utredning.... så beror väl på vilken kommun man tillhör...

• Anonym (en som vet)

nej dom kan inte bra komma och ta din son i från dig först så startar dom en utrednig om det... och sen så utgåt dom från utredningen hur dom ska göra. det kan ju bli så att soc tycker att din son ska umgås lite mer med sin pappa..

• Nyfiken gul

Om soc får in en anmälan så är dom skyldiga enligt lag att utreda den anmälan. Då tar dom kontakt med dig o säger att dom fått in en anmälan och att dom vill träffa dig och så får du ta del av vad anmälan handlar om och du får svara på den helt enkelt om det stämmer eller inte.

Sen gör soc en bedömning utifrån ditt svar o vad dom ser hemma hos dig. För det mesta görs ingen vidare utredning utan det blir oftast nedlagt efter detta hembesök. I ytterst sällsynta fall gör dom en utredning o då oftast för att det kan finnas fler frågetecken att räta ut som dom inte fått svar på redan på en gång.

Att dom varit i kontakt med dig betyder inte att det är nån form av varning - däremot vet dom om din situation och kan därmed också hantera eventuella anmälningar som kanske kommer in. Dom vet vilken hjälp du får och vad du har för situation omkring dig och om dom är nöjda med det så händer inget mer.

• Anonym

stämmer inte alls att de alltid gör en anmälan mina syskon hamna hos fosterfamilj för ca 1 år sen, de fick anmälan,prata med modern min o sen försvann mina syskon, ingen utredning inte ett skit från soc fanskapet

• Anonym (inlägg 5)

skrev fel menar att de inte alltid gör en utredning

• Anonym

Det är olika från kommun till kommun

• Anonym (insatt)

Hejsan!
    Vill någon svara på mina frågor? Någon som kan hjälpa mig? Snälla!!! Jag undrar hur det går till om man tex misstänker att några föräldrar missköter sina barn osv? Vad händer då? Hur ser processen ut? Det var nämligen en kvinna, som jag vet namnet på, som hade ringt till Socialförvaltningen och sagt att hon är oroad för mig och min son.

Om soc får in en anmälan gör de först en förhandsprövning för att bedöma om de skall starta en utredning eller inte. I 4 fall av 10 blir det ingen utredning. (det har soc fått kritik för - de borde öppna utredning på fler!)

Jag har tidigare pratat med denna kvinnan och berättat hur jag har det. Jag är ensamstående och tycker att det är extremt jobbigt att konfronteras med sonens pappa. Jag själv är till min läggning sån att jag behöver extra mycket utrymme för mig själv. Sen kom det en kvinna från Socialen på besök.

Förmodligen kom hon för att göra denna förhandsprövning dvs informera dig om anmälan och hur du såg på den. Hon kommer nog att höra av sig igen ovh berätta om de går vidare med utredning eller ej.

Hon har jag också träffat innan. Hon var trevlig och vi pratade om strategier för hur de kunde hjälpa mig. Men kunde detta ha varit en varning, att hon kom till mig pga det? Men det sa hon inget om och inte fick jag något skriftligt papper heller.

*ler* varningar finns inte, men det var dåligt att hon inte tydligt förklarade sitt syfte med besöket. Du kan ringa tillbaka till henne och fråga, säg att du inte förstod!
    Insatser från socialtjänsten handlar i första hand om det - olika sätt att hjälpa med friviliiga åtgärder. Det skall vara extremt dåligt om man omhändertar ett barn!

Förresten så har vi redan kontakt med Socialförvaltningen. Vi går på Samarbetssamtal och jag har en stödperson (hemterapeut).
    Det lät ju som om det var det hon siktade in sig på att du har en konflikt med barnets pappa och går på samarbetssamtal?

Detta kan väl inte göra så att jag blir fråntagen min son???
    Om man tackar ja till frivilliga insatser minskar risken för omhändertagande radikalt

Någon som vet något om sånt här? Pappan träffar sonen två timmar en gång i veckan hemma hos mig.
    Varför hemma hos dig? Sådant umgänge brukar vara svårt att få till på ett bra sätt om man inte är vänner. Hur gammalt är barnet?

Jag missköter inte min son men det verkar som att hans pappa vill att det ska vara så. Min sons sjuksköterska kan intyga att jag är jätteduktig. Han följer sin kurva bra!!! Jag är hypernervös och hyperstirrig nu. Hoppas på svar från nån, snälla!

• Anonym (OROLIG)

Hon från soc.förvaltningen började prata med mig om avlastning. Hon frågade om jag skulle kunna tänka mig att få en stödfamilj eller kontaktfamilj. Men de får ju inte misstänka att jag är olämplig som mamma för det. Är VARNINGAR från soc. alltid skriftliga?

• Anonym (OROLIG)

Till Anonym (insatt)
    Min son är lite mer än tre månader.

Svar på tråden Frågor om Socialen!