• Svart ros

Min katt vägrar låta mig klippa hennes klor

Hon har aldrig gillat att få klorna klippta men nu när hon blivit äldre är hon totalt omöjlig att ha att göra med när man försöker klippa hennes klor. Hon blir elak, rivs, slår, biter och fräser...Vet inte hur jag ska göra för att komma till. Har någon något tips jag skulle kunna få ta del av??? Lättast är det när hon löper men hon har inte löpt på flera månader och klorna är vassa och långa. Hon har en klösmöbel som hon använder men det hjälper ju inte mot klorna.

• Svar på tråden Min katt vägrar låta mig klippa hennes klor
  • Tigertofflan

Antar att det är en innekatt?

Vira en handduk om kattrackarn

• 061104

Bara att visa vem som bestämmer. Eller ta en klo i taget?
    En klo lite då & då?

• Carisma95

Det är dj-lskt svårt att hålla fast en katt som klöser och biter!
    Men säger som tigertofflan; Vira in henne i en handduk och/eller be någon hjälpa dig hålla henne.

A stumble may prevent a fall....
  • Marlene B

Klipper man katters klor?
    Har varit uppvuxen med utekatter och deras klor har alltid varit långa och sylvassa då de har dom ute och jag har aldrig hört talas om någon som klipper klorna på katter.

Pratar ni om så långa klor att de sticker ut ovanligt långt när det går som vanligt?

• Carisma95
    CloudBerry skrev 2007-12-08 10:25:00 följande:
    Klipper man katters klor? Har varit uppvuxen med utekatter och deras klor har alltid varit långa och sylvassa då de har dom ute och jag har aldrig hört talas om någon som klipper klorna på katter.Pratar ni om så långa klor att de sticker ut ovanligt långt när det går som vanligt?
    Det är ju inte ovanligt att klippa klorna på innekatter.
    (Nu vet jag inte om det är det TS har men)
  • Marlene B
    Carisma95 skrev 2007-12-08 10:30:47 följande:
    Det är ju inte ovanligt att klippa klorna på innekatter.(Nu vet jag inte om det är det TS har men)
    Okej men innekatter vässar väl klor som alla andra eller? Katters klor ska ju vara vassa eftersom de kan dra in dom vilket inte hundar kan göra.
  • Marlene B

Det lät ju på TS som att det inte ska vara vassa och långa, därav min fråga.

• Carisma95
    CloudBerry skrev 2007-12-08 10:35:24 följande:
    Okej men innekatter vässar väl klor som alla andra eller? Katters klor ska ju vara vassa eftersom de kan dra in dom vilket inte hundar kan göra.
    Jodå det gör dem. Men även om man ställer fram "klovässare" så tycker många (iaf mina) katter det var roligare att vässa dem på soffan m.m....
  • Marlene B
    Carisma95 skrev 2007-12-08 10:36:31 följande:
    Jodå det gör dem. Men även om man ställer fram "klovässare" så tycker många (iaf mina) katter det var roligare att vässa dem på soffan m.m....
    Jo det har de katter jag varit uppvuxen med också föredragit eller mot en dörrkarm och det är ju inte så kul eller snyggt...men slutar dom vässa då man klipper klorna då?
  • wice

min katt måste man klippa klorna på och han är både ute och inne och jag säger som CARISMA95 att soffan är mkt roligare än klösbräda som han inte ens tittar åt.. Nu är hans klo så långa igen att det hörs när han kommer och går.. SÅ fram med handuk och tålamod *ler*

Svar på tråden Min katt vägrar låta mig klippa hennes klor