• joannis

skinnflåd i armhålan?

Våran lilla älskling som är 8 dgr gammal är som skinflåd i armhålan?
    undrar vad man ska göra åt detta?
    pratade med barnmorskan när hon var här men fick inte riktigt något svar =(
    hon sa att ja kunde smörja lite där med en salva vi har till stjärten. annars så visste hon inte riktigt sa hon?
    hmm tycker själv att man kanske borde pudra där lr nått då de tar bort fukt! för de kan ju bli lite fuktigt under armhålan!
    som sagt vi har precis blivit föräldrar å de e svårt å veta vad man ska göra när man inte får något direkt svar från sin barnmorska....
    Hoppas att nån här kanske vet lr varit med om samma sak?

kramkram

• Svar på tråden skinnflåd i armhålan?
  • Tigertofflan

Japp, har varit med om samma!!

Det blir lätt att man glömmer tvätta/torka ordenligt i armhålorna, och då blir det sådana sår där.
    Se till att badda det torrt och smörj sedan med Inotyol-salva (eller Silon) sådan ni har till stjärten, så ger det med sig ganska snart!

• EJN

Håll rent och torrt (lätt ställe att glömma) Bepanthen-salva funkar också bra.

• Therese6699

Ett litet tips kan också vara att försöka att inte lyfta dom så man får in händer och fingrar upp mot armhålorna. Kläderna kan tryckas upp mot armhålorna och göra så det skaver.

Tess

• Julia85

Är lika dant här. Jag tar en vit tvättlapp man blöter själv och torkar rent 1 gång om dagen i alla veck som kan tänkas fastna smuts. Har inte blivit röd sedan dess! Bara vanligt vatten och inga salvor!

Lia 040726 & Melwin 070507
  • andah

Vår son hade sama sak i början, även i alla hakveck, det såg nästan ut som brännskador! Det enda som hjälpte var att hålla rent och torrt. Det går över efter ett tag när huden har "härdats" lite, men det ser ju läskigt ut!

• Flisis

Just i armhålan hade min tjej samma sak. Jag tvättade rent, såg till att det var riktigt tort och pudrade med potatismjöl. Borta på någon dag bara..

• 8Emilie8

Det kan bli av att tex ett litet tröjlogg ligger och skaver, eller att det är fuktigt. Torka och smörj med inotyol så är det borta över natten!

• S a C

Min dotter hade så i armhålorna och i halsvecken. Det kunde komma på bara någon timma ibland.

Jag tvättade med mild bebistvål, luftade ofta och pudrade morgon och kväll.

~ Nya bilder 18/11 ~
  • Protte

min lilla hade så just i en armhåla och där var typ det enda stället han hade fosterfett där han föddes...
    jag torkade bara rent med vatten o sen såg till att torka ordentligt torrt...jag hade på lite salva nån gång

• imsel

om ni torkar med blöt tvättlapp, kan ni sätta på lite extra virgin olivolja.
    olivolja är oxå bra att ha i badet, mycket bättre än barnolja.

• Felicias mam

Hade samma sak med båda tjejerna och tvättade o baddade försikrigt torrt o sen på med POTATISMJÖL...

Pröva o du kommer inte ångra dig

Svar på tråden skinnflåd i armhålan?