• Anonym (Isländska)

Isländsk med svensk kille

Är lite nyfiken ifall det finns fler tjejer från island som fundera hur de ställer sig till efternamet på era barn.
    Är inte gravid än, men jag vill gärna bevara den islänska traditionen och använda min sambos förnamn till våra barns efternamn.

• Svar på tråden Isländsk med svensk kille
  • Anonym

Är själv inte isländskaa men jag är helt såld på den fantastiska isländska kulturen, traditionerna och den sagolika ön! Två av mina närmsta väninnor är från Island och jag har genom dem haft den fantastiska förmånen att få ta del av ert kulturarv.
    Om jag hade varit du, så hade jag absolut hållit på det isländska arvet och fört namn-traditionen vidare!

• Ragnar

Jag är förvisso Svensk, men bor på Island och har en Islänsk man. Den islänska namntraditionen är ju egentligen inte bara islänsk från början utan den förkom även på nadra ställen, bla. i Sverige. Jag heter tex. Pålsson i efternamn för att min farfars far hette Pål. Så jag hade valt att använda pappans namn till efternamnet även om vi hade bott i Sverige.

• Anonym (Isländska)

ja precis =), för det e ju efternamnet som folk bruka reagera på att man är från Island. Min sambo är absolut med på det, men så fundera jag på att hans efternamn. Om man ska använda sig av det oxå men kan bli rörigt för myckt kanske...

• Anonym (Isländska)

jo precis det finns på andra ställen, men är inte lika vanligt längre förutom på Island.

• Calline

Nu är jag inte från Island, men jag läste en artikel om detta en gång. Den handlade om ett isländskt par som ville följa den här traditionen. Men i Sverige får automatiskt alla barn med samma föräldrar samma efternamn. Så om man först får en dotter som får efternamnet Stefansdotter, så får även det andra barnet detta namn - även om det är en pojke. (Men jag tror att man kan betala för att byta namn på pojken då, men jag vet inte). Detta kanske du redan visste, men ändå... kan vara bra att veta Vet dock inte vad det kostar att ändra efternamn på det andra barnet men... Det var detta artikeln handlade om, att de tyckte att det var fel på lagstiftningen (eller nåt sånt).

Blev kanske lite rörigt men...

• Anonym (Isländska)

Oki, nej visste faktikst inte detta. Men bra information ;). De islänningar jag känner som fått barn har inte använt sig av pappans förnamn så man vet inte så mycket hur det funka här.
    Och det e lite tråkigt för det visa vem pappan är

• Calline

Nu var det kanske fem år sen jag läste den här artikeln, så jag vet inte om det är så fortfarande. Jag kanske inte ens kommer ihåg rätt, men det var nåt de här islänningarna var upprörda över, och jag tror att det var det...

• Cad 1955

Självhar jag helsvenska föräldrar, men som mellannamn heter jag ****(pappas förnamn)dotter.
    Lite kul faktist.

• Thalis

Hej! Jag är gift med en halv islänning och hans kusiner,så också är halvislänningar och bor i Sverige och har svenska fäder har tagit över den "isländska! namn traditionen
    Deras pappa heter Lars och de heter Larsdottir efternamn.

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Anonym (Förvånad)

Trodde inte svenska killar träffade tjejer med utländsk bakgrund men det kanske är mest med Isländskor plus andra skandinaviska tjejer. Island är väldigt fint  

Svar på tråden Isländsk med svensk kille