• Evapevan

Hur stor buffert bör man ha när man skaffar barn?

Vi planerar att skaffa barn nästa år och fram tills des bör vi hunnit spara ihop en buffert på 170000 ca. Sen tar vi ju lite av det till barnvagn etc. Räcker en sån buffert när man bor i hus eller borde vi vänta och spara lite till?

• Svar på tråden Hur stor buffert bör man ha när man skaffar barn?
  • marysoul

oj, herregud. jag tror barnet behöver kärlek framförallt! Självklart behöver man pengar så man klarar sig, men att spara känns i min värld overkligt. Jag har vuxit upp i en familj med ekonomi som dom flesta månader gått ihop, andra månader vart problem. Jag har bara blivit starkare av det. Ser inte pengar som en säkerhet på att ett barn blir lyckligt, utan kärlek. Dock är det så klar enklare om man har pengar så man slippe oroa sig. Men det är nog rätt många som inte har det så lyxigt ekonomiskt, och klarar familjelivet galant ändå.

• fitforfight

Det enda du behöver pengar till är ju vagn säng lite kläder och sånt som barnet behöver.

Vi hade ingen buffert alls.

• miababia

vi har/hade ingen buffert alls och det går bra för oss. visst finns det väl månader när man önskar man hade lite mer pengar men vi klarar oss.

• Niinaaa

Vi hade då heller ingen buffert

• Mia83

Jag anser inte att man behöver en större buffert på ett konto för att skaffa barn. Det är ju oftast inte barnet som orsakar stora oväntade utgifter, utan snarare bilar och boende mm.
    Undantaget är väl inkomstbortfall, vilket leder mig till nästa poäng.
    Jag anser att det isf är viktigare att det finns marginaler i den vardagliga ekonomin, för att klara just att inkomsterna förändras samt inköp till barnet under uppväxten.

Enligt mina personliga erfarenheter så kostar barn inte så mkt mer än man låter dem kosta.
    Första året tycker jag att barnbidraget räcker mer än väl för att hålla barnet med det som absolut behövs.
    Villman däremot köpa dyr märkesvagn (vilket det absolut inte är fel att göra) och köpa barnkläder i överflöd så springer ju pengarna i väg på ett annat sätt.

• Unika

Jag tycker att man ska ha en buffert som minst motsvarar 6 månaders totala levnadsomkostnader (dvs inklusive allt). Att ni har barn påverkar såklart era levnadsomkostnader (inte så mycket i början, men mer och mer ju äldre de blir). Jag tycker att det är jättebra att ni funderar över detta nu eftersom en kommande föräldraledighet kommer att påverka era möjligheter att spara sedan.

• BimBim o Knorrans Mamma

Vi hade typ ingen och har klarat oss jättebra trots huslån en sjukskriven man (Precis börjat jobba igen efter 1 års sjukskrivning), min fp och barnbidrag. Det enda vi sparat till innan var ca 7-8000 som räckte till vagn och alla andra "Bebis saker".
    Så det lär nog räcka

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Niinaaa

men står det alltså Etthundra sjuttio tusen?!?

• Mia83
    Unika skrev 2007-12-08 17:26:29 följande:
    Jag tycker att man ska ha en buffert som minst motsvarar 6 månaders totala levnadsomkostnader (dvs inklusive allt). Att ni har barn påverkar såklart era levnadsomkostnader (inte så mycket i början, men mer och mer ju äldre de blir). Jag tycker att det är jättebra att ni funderar över detta nu eftersom en kommande föräldraledighet kommer att påverka era möjligheter att spara sedan.
    Det är ett jättebra mål att ha, men är inte realistiskt för många familjer, och de lyckas ändå klara sin ekonomi för det mesta.
  • devega

oj, vi hade ingen buffert innan vi skaffade barn. i och för sig var det inte heller planerat att vi skulle skaffa barn men så blev det som det blev och vi är superlyckliga!
    vi har ju ett sparkonto men det ska ju täcka upp alla utgifter, inte bara för vår dotter.

• Mjuk

Wow! Hade vart glad för den bufferten!

Svar på tråden Hur stor buffert bör man ha när man skaffar barn?