Vetekudde/Rispåse
Är det någon som har tips på hur man kan göra sin egen vetekudde eller rispåse hemma. En sån som man värmer i mikron!!
Är det någon som har tips på hur man kan göra sin egen vetekudde eller rispåse hemma. En sån som man värmer i mikron!!
E det inte bara att ta ett örngott eller liknande, hälla i hela vete-eller riskorn och sy igen? Tror inte att det är konstigare än så? (eller så har jag inte fattat nåt )
jag köpte fint linnetyg och sydde som en mer avlång kudde,fyllde med långkornigt ris och sydde igen
tänk på att inte fylla säcken/kudde fööör mkt
bätre att ha den lite lösare så den formar sej efter kroppenVart himla poppis och ge bort till min gravida väninna ;)
Jag kan tipsa om att även sy ett örngott till kudden som man kan ta bort och tvätta.
Är det inte med hela vetekorn än ris??? ris kokar ju i micron.. eller har jag fel????
Börjar inte tyget brinna om man stoppar in det i micron ?
Måste fråga innan jag syr en kudde.
Min svärmor gjorde en till mig (då vi fortfarande pratade).
Hela vetekorn i en stor tygpåse.. Den kör jag i micron tillsammans med en kopp vatten i någon minut. Sen är den var och gosig.
Rebekka :
Näe jättemånga göra sånna påsar med långkornigt ris.... du sätter påsen bredvid ett vattenglas i micron
håller värmen bra och länge ;)
Lillflickan :
vi har ju som sagt köpt ett tjockare linnetyg
så som dom använder på hälskostbutikernas påsar.... funkar kanon ;)
ÖB brukar ha linnehandukar från försvaret (dock nya) som är jättebra att sy riskuddar av. Tjock och härlig kvalitet till nästan ingen kostnad alls.
Jag har ris i min påse som jag sytt av linnetyg. Äkta linne tål hög värme. Jag värmer aldrig med vattenglas och det går jättebra.
min påse (som svärmor sytt) är fylld med hela vetkorn och jag värmer den i 3 minuter utan vattenglas, det funkar hur bra som helst.
Det jag tänkte tipsa om dårå.. : Min påse är sydd med små "fickor" inuti, så att inte allt hamnar i ena änden eller som två klumpar framtill om man t ex har den om nacken. Hoppas ni fattar hur jag menar..