• Camela

Vetekudde/Rispåse

Är det någon som har tips på hur man kan göra sin egen vetekudde eller rispåse hemma. En sån som man värmer i mikron!!

• Svar på tråden Vetekudde/Rispåse
  • Linda1976

E det inte bara att ta ett örngott eller liknande, hälla i hela vete-eller riskorn och sy igen? Tror inte att det är konstigare än så? (eller så har jag inte fattat nåt )

• Mamma2001

jag köpte fint linnetyg och sydde som en mer avlång kudde,fyllde med långkornigt ris och sydde igen
    tänk på att inte fylla säcken/kudde fööör mkt
    bätre att ha den lite lösare så den formar sej efter kroppenVart himla poppis och ge bort till min gravida väninna ;)

• asakristina

Jag kan tipsa om att även sy ett örngott till kudden som man kan ta bort och tvätta.

• Rebekka

Är det inte med hela vetekorn än ris??? ris kokar ju i micron.. eller har jag fel????

• Lillflickan

Börjar inte tyget brinna om man stoppar in det i micron ?
    Måste fråga innan jag syr en kudde.

• Anova

Min svärmor gjorde en till mig (då vi fortfarande pratade).
    Hela vetekorn i en stor tygpåse.. Den kör jag i micron tillsammans med en kopp vatten i någon minut. Sen är den var och gosig.

• Mamma2001

Rebekka :
    Näe jättemånga göra sånna påsar med långkornigt ris.... du sätter påsen bredvid ett vattenglas i micron
    håller värmen bra och länge ;)

• Mamma2001

Lillflickan :

vi har ju som sagt köpt ett tjockare linnetyg
    så som dom använder på hälskostbutikernas påsar.... funkar kanon ;)

• Anna70

ÖB brukar ha linnehandukar från försvaret (dock nya) som är jättebra att sy riskuddar av. Tjock och härlig kvalitet till nästan ingen kostnad alls.

• asakristina

Jag har ris i min påse som jag sytt av linnetyg. Äkta linne tål hög värme. Jag värmer aldrig med vattenglas och det går jättebra.

• Tösagumman

min påse (som svärmor sytt) är fylld med hela vetkorn och jag värmer den i 3 minuter utan vattenglas, det funkar hur bra som helst.

Det jag tänkte tipsa om dårå.. : Min påse är sydd med små "fickor" inuti, så att inte allt hamnar i ena änden eller som två klumpar framtill om man t ex har den om nacken. Hoppas ni fattar hur jag menar..

Svar på tråden Vetekudde/Rispåse