• andah

Stokke Tripp Trapp - problem med babyset!

Hej hej!

Vi har "ärvt" en Stokke Tripp Trapp-stol och köpte idag ett babyset med bygel och ryggplatta för att kunna använda stolen tidigare.

När vi skulle sätta dit ryggplattan är det som att den är några mm för stor. Ringde butiken som sa att Stokkes stolar varit likadana från 70-talet så det spelar ingen roll att stolen är gammal! Men, problemet kvarstår ju!

Vi ska åka till affären imorgon och se om de lyckas bättre, men jag tänkte ändå höra efter här om det är någon som har haft samma problem och hur ni i så fall har löst det!!

• Svar på tråden Stokke Tripp Trapp - problem med babyset!
  • Pricken07

Hej! Förstår inte riktigt vad du menar för del när du skriver ryggplattan, men vi hade bekymmer när vi skulle sätta dit vår bygel. Hade monterat hela stolen när vi skulle montera dit bygel och sittdyna och då var bygeln för stor tyckte vi. Men då skulle man lossa lite på ALLA skruvar på stolen och då fick vi den på plats!

(¯`v´¯) Mamma till Leo född 21/6-07 (¯`v´¯)
  • andah

Jag tror att ryggplattan är något nytt, så du kanske har köpt bara bygeln! Vi får fast bygeln efter att ha lossat skruvarna, men då ska den här ryggplattan (ett slags stöd) in mellan bygeln och det ryggstöd som sitter frånbörjan, vilket på vår stol är helt omöjligt!

Om du har bara bygeln, utan ryggplattan, pallar du upp med något bakom, eller går det bra för barnet att sitta ändå?

Här kan du se stolen med bygel och ryggplatta:
    www.babyland.se/baby-set-tripp-trapp-korsbar_x_TT411005.aspx

• Eivla

Ryggplattan passar bara stolar efter ca maj 2003/eller om det är 2004. Inte äldre stolar. Om butiken har gamla byglar kvar kan du köpa en sådan (billigare än babysetet), eller så kan du helt enkelt använda bygeln från babysetet, men du har inte möjlighet att använda ryggplattan.

• andah
    Eivla skrev 2007-12-08 16:46:28 följande:
    Ryggplattan passar bara stolar efter ca maj 2003/eller om det är 2004. Inte äldre stolar. Om butiken har gamla byglar kvar kan du köpa en sådan (billigare än babysetet), eller så kan du helt enkelt använda bygeln från babysetet, men du har inte möjlighet att använda ryggplattan.
    Ja, det förklarar ju saken! Konstigt att de sa att den skulle fungera på butiken...
  • Eivla

Har inte informerats så mycket om det. Jag hade också missat det till en början, ett fåtal rader i ett brev för ett år sedan är det enda som stått. Men så är det i alla fall. Man började anpassningen redan då, för man visste att plattan skulle komma i framtiden (tror t.o.m. de sålde den så i usa ett bra tag innan den kom hit)

• andah

Jaha, till min andra fråga då: vad tror ni om att ha en 6-månaders i en Stokke med bara bygel? Det borde ju fungera med tanke på att de såldes så tidigare.

Annars har jag suttit och kollat på den och konstaterat att det borde gå att få dit den om man filar bort lite på ryggplattan, men det kanske är dumt...

• Lilla Trule

Vi har den gamla varianten och har således haft barnen i stolen utan rygglplattan. I början kan man stpooa upp med en handuk eller mindre kudde därbak, men en 6-månaders som sitter klarar sig nog utan.

• Pricken07

Jaha, en sådan ryggplatta har jag inte sett förut. Vi fick vår tripp-trapp-stol i doppresent och började använda den när han var 4 månader. Han var i och för sig väldigt duktig på att sitta tidigt (satt själv för första gången när han var 14 veckor). Men han kunde ofta luta sig lite åt sidan i stolen så vi satte tex en nalle på vardera sidan de första veckorna. Vi har aldrig behövt lägga handdukar eller nåt sånt.

(¯`v´¯) Mamma till Leo född 21/6-07 (¯`v´¯)
  • Gul13

Andah: Jag skulle tro att din 6-månaders kan sitta i stolen med en kudde bakom ryggen. Det gjorde vår dotter från den åldern och hon är inte stor, ligger på -30% men det gick bra ändå. Hon orkade inte sitta långa stunder.

• andah

Tack för alla svar! Har nu prövat med bara bygeln och en kudde bakom, då sitter han bra! Jag ringde runt och hittade en affär där de har bara bygeln, så nu ska vi åka och lämna tillbaka och köpa nytt!

De jag har pratat med på barnaffärerna har dock ingen som helst aning om att det skulle var någon skillnad på äldre och nyare Tripp trapp-stolar, konstigt! Tur att detta forum finns då, vi trodde ett tag att vår stol hade slagit sig på något sätt...

Svar på tråden Stokke Tripp Trapp - problem med babyset!