• turia

litar ni på örontermometer?

Frågar eftersom jag inte helt kan förstå den..
    enligt rumptempen hade han 37,8
    O 15 min senare tog jag i örat med örontermometern.36,8
    Hur kan det diffa så?

• Svar på tråden litar ni på örontermometer?
  • Långbenopluto

Jag litar på min örontemp... Men rumptemp är alltid säkratst!

Man ska alltid ta i samma öra och man ska även ta tempen när barnet är friskt för att se hur mycket barnet har i örontemp i vanliga fall...

God Jul och Gott Nytt År
  • FruMähler

jag litar inte alls på den..på jobbet använder vi den inte längre heller för det är en konst att få den på rätt sätt så tempen blir rätt...på vissa sjukhus så måste det gå en mindre kurs för att få det rätt..så hemma är det inte så enkelt att själv få det rätt..

• mamma till Alexander

Litar inte ett dugg på den. Visar väldigt olika resultat bara någon minut efter varandra. Vi kör alltid med rumptemp vilket är väldigt pålitligt.

• Lychee

Jag litar inte på den, utan lägger alltid på ca 1 grad då jag bara tar i örat, då det är så det har diffat när jag tagit i örat och rumpan. Tror det diffar så mycket då småbarn har så trånga örongångar att själva mätaren liksom inte kommer rätt.

• andah

Min BVC-sköterska sade till mig när jag frågade att man måste ha öreontermometern i precis rätt läge i örat för att den ska mäta rät och inte bara mäta luften runt omkring. Hon tyckte att de var väldigt opålitliga och rekommenderade den gamla hederliga i rumpan.

• Suskiv

På de stora ja. Men lillen har så små öron så där visar den gärna fel så där litar vi inte helt.

Men sen har vi inte så mycket alternativ då alla tre vägrar rumptempas.

• Melker007

Har varit inne på sjukhuset med sjuk kille och där sa de att han var för liten för örontemp. Den kommer ej tillräckligt långt in i örat. Han är 6 mån, tror att det blir bättre då han närmar sig ett år och gångarna lit större.

• Auris

Nej. Det gör jag inte. Jag jobbar inom vården och har sett örontermometern visa flera grader för lite även när flera erfarna sköterskor försökte ta den och testade båda öronen. De kämpade verkligen att få ett värde över 37 eftersom patienten var uppenbart febrig. Till sist blev det dock stjärttemp som visade på nästan 40 grader.

• turia

hur kan de få sälja så missvisande grejer?
    tur nog man har vett o se att de inte mår bra- finns ju föräldrar som inte kanske gör det..

• asaA

Jobbar också inom vården och jag litar inte ett ögonblick på örontemp. Vi fick in en pat. som var uppenbart dålig men örontemp visade inte en grad över 38,2............visade sig sedan att även han hade över 40 grader. Nä, rumptemp är det enda jag litar fullt på. Sedan är ju allämnntillstånder det viktiga, inte hur många grader man har.

• Kazeer

Med tanke på hur svårt personalen på förlossningen hade att få den att funka rätt, när jag låg inne för för tidig vattenavgång, så skulle jag nog dra mig för att använda en sådan. Sjukvårdspersonal borde ju vara proffs på sådant. Fast det är ju väldigt snabbt och smidigt.

• Auris

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att använda örontermometer om jag hade en. Det är snabbt och smidigt och ger oftast rätt resultat. Visar den feber så kan jag var hyfsat säker på att barnet har feber. Men lita på - nej. Riktar man den fel eller om hörselgången är för stor eller för liten så kan den ju visa alldeles för lite.

• Themis

Jag litar inte på örontremomtern men ser den som ett riktmärke.

Oftast märker man ju väldigt väl på sitt barn om det har lite feber eller hög feber så jag skulle egentligen klara mig utan någon termometer alls, tror jag.

• evita

ja, på vår 4-åring gör jag det... på vår 9-månaders funkar den inte... örat är för litet så den når inte in tillräckligt...

Svar på tråden litar ni på örontermometer?