• 08Mars

Tillväxtultraljud

Vilka får göra ett tillväxtultraljud och när görs detta?

• Svar på tråden Tillväxtultraljud
  • JosefineB

Tex om symfys-fundus måttet avviker mycket från normalkurvan, då görs det vid behov. Man börjar mäta magen runt vecka 25. Om man tidigare fött ett väldigt stort barn kan man göra tillväxt UL i vecka 38, för att ev överväga kejsarsnitt. Men i v38 kan resultatet skilja sig väldigt mycket från verkligheten.

• DropDeadUgly

Jag fick göra ett tillväxt-ul eftersom min första kille var så liten trots 40 fulla veckor. De ville kolla så att flödet i navelsträngen var bra och att bebisen växte som han skulle. Dock brukar inte tillväxt-ul vara speciellt tillförlitliga.

• FruMarie

I Trelleborg är tillväxtultraljud rutin här som görs i vecka 32+

Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • Emerald88

Om man har nån sjukdom och äter medicin för detta som kan påverka barnets tillväxt i magen så görs det. Jag fick göra tillväxtultraljud i vecka 30, 34 och 38 p.g.a min epilepsi som jag äter medicin för.

• 08Mars

Tack för svaren! min syster hade nämligen för lite fostervatten med den första och jag fattade det som att hon skulle göra ett tillväxtUL nu med det andra. Mig veterligen hamnade hon på normalkurvan första gången så nu när jag är i v26 så börjar jag att tänka på allt!!!

Svar på tråden Tillväxtultraljud