• mammutten81

Någon som har en tax? En strävhårig, eller heter det långhårig?

Vill så gärna ha en tax.
    En sån som ser gammal ut.
    Med skägg alltså.
    Vet att man kan läsa på om rasen, men av egen erfarenhet tycker jag inte alltid det stämmer.
    så jag vill veta hur ni taxägare upplever taxen.

Är det en harmonisk hund, gillar den promenader?
    Hur är den rent allmänt, trivs de i barnfamiljer,men också utan barn?

Ja, alt ni kan komma på.

Gärna tips också!

• Svar på tråden Någon som har en tax? En strävhårig, eller heter det långhårig?
  • Vickan I

Vill okså ha tax, fast en släthårig . Men har hört att taxar är ganska "svåra" trots sin strl och att de har så mkt jakt i sig så det kan bli problem...

Men vill gärna höra om rasen jag med

jomenvisstseru
  • NeWil

Långhårig och strävhårig tax finns båda, vilken är det du menar? Om du vill ha med skägg antar jag att du menar strävhårig Har fått för mig att de strävhåriga har mer jaktinstinkt än de långhåriga och är därmed lite svårare. Tror inte att en tax passar som bara promenadkompis tyvärr. Vi hade en långhårig tax när jag växte upp och det är inte en jättebra barnfamiljshund, visst funkar det men det finns bättre raser för det. Vad är det med taxen du tycker om?

• mammutten81

jag vet inte riktigt vad det är, men de taxar jag träffat har kännts som en perfekt hund för mig.
    Ja, det är en strävhårig jag menar då.
    Men självklart spelar storleken roll, inte för liten och inte för stor.
    Fina såklart, och de verkar ha ett gott humör.

• KajsaSthlm

Jag har vuxit upp med taxar (sådana med skägg ). Den första vi hade blev 18 år (!). Den andra 12. Båda två hanhundar. Efter det skaffade min mamma ytterligare en strävhårig hantax som nu är 5 år.

Allihopa har haft sina personligheter och har varit väldigt olika. Den första var en "typisk" strävhårstax. En "stor" hund i litet format om man säger så. Han fanns när jag föddes och jag växte upp med honom. Han var mycket trygg och var oändligt tålamodig mot mig som barn. Vi lekte och busade ofta tillsammans. En jättesnäll hund. När han ville vara i fred så gick han undan, och jag fick lära mig att respektera det. Han var inte rädd för mycket (förutom höjder) och kunde lätt tillrättavisa en mycket större hund.

Nästa tax skaffade vi när jag var tonåren. Han var så gullig, han var ljus med bruna/svara ögon och såg ut som en nallebjörn, men han var rädd för det mesta. Hårtorkar, småbarn (han hade iofs säkert kunna vänja sig), saker som skramlade och lät högt m m. Raka motsatsen till den tidigare alltså.

Taxen som min mamma har nu är mer "taxlik". Orädd och väldigt egensinnig, men hemskt snäll.

Gemensamt kan man väl säga att alla tre har krävt ganska mycket. Det är inte helt lätt att få pli på en tax alla gånger. De gör som de vill och har svårt att lyssna ibland så man måste ha mycket tålamod. Hundskola rekomenderas starkt.

• mammutten81

vad kul att läsa!
    Ja, i så fall får det bli valpskola, det är ju viktigt, så får den lära sig att umgås med andra hundar också.

• KajsaSthlm

Ja, just det. Som någon sa innan. Jaktinstikten har varit rätt stor hos samtliga. Får de korn på nåt så har de i princip dragit snabbt som ögat. Alla har gillat att gräva dessutom. Mina föräldrars grässmatta är ganska full med hål. Ofta har de försökt att gräva sig ut under staketet...

Fast jag tycker förstås att strävhårstaxar är så himla charmiga ändå.

• Vildkorn

Min mamma hade under min uppväxt kennel med just taxar.

Du undrar om det är det en harmonisk hund och om den gillar promenader?
    Vad ska jag säga? Hunden blir den du gör den till. Visst är tax en jakthund men även en väldig bra sällskapshund. Och självklart gillar den promenader... vilka hundar gör inte det?

• NeWil

Jag tycker med taxar har sin charm förstås eftersom jag växt upp med en men som alltid när nån undrar över en ras vill jag att man tänker efter vad man kan erbjuda hunden och inte bara titta på det exteriöra. Tror nämligen att felet mina föräldrar gjorde var att skaffa en tax för den var ju så söööööt och sen hade de ingen aning om hur man bör aktivera och uppfostra en hund. Hade kanske funkat bättre då om man valt en ras som är lite mjukare. Tax var i det här fallet ödesdigert och jag fick utstå en hel del utfall och hugg då taxen försökte klättra över mig i rangskalan. Känns mer som att man bör titta på hundarna i sällskapshundskategorin om man bara vill ha en söt promenadkompis än en hund att arbeta med.

• mammutten81

jag arbetar gärna med en hund, har erfarenhet av flera olika sorter, men mycket tack för tipset! Allt välkommet!

• Vildkorn

Bör nog tilläggas att om man inte är hundvan tycker jag inte att man ska ha tax som förstaval av ras.

• Eisa

Jag har haft mycket skäggtaxar och de är helt underbara på alla sätt, ALLA sätt. 

• litti

jag har, eller rättare sagt jag o min sambo o våran dotter har en långhårig tax som är ett år. Hämtade hem honom för snart 1 årsen o det kan jag lova är min bästa vän:)
    Vi skaffade honom för att vi både har haft hund förut o jag ville så gärna ha en hund, kände mig lite ensam när jag flyttade från min familj o vänner till en annan stad o blev sambo:) men hur som helst så är han helt underbar gosig våran vovve o han är verkligen en riktig familjemedlem.
    O hur är då han till sättet? jo livlig vill jag lova men är ju så ung oxå men det gäller att han får aktiveras en hel del men då behöver inte det innebära en massa jobb som man kan tro. Han får sina promenader o sen har vi en väldigt stor trädgård som han får vara i så mycket han vill o där underhåller han sig själv med bollar o allt möjligt han kan hitta,Sen har vi börjat cykla med honom o då o då ger vi oss ut i skogen o låter honom spåra litegrann för jakt instinkten finns minsann:)
    Han är väldigt folkkär o gör sig till så fort nån kommer.Sen måste jag säga att han är väldigt vaktig till sättet, morrar gärna om han hör nåt misstänk utanför, så här kommer ingen obemärkt. Älskar att leka med andra hundar. Precis när vi skaffat gandalf som han heter så fick vi reda på att jag var gravid, o jag måste säga att idag är min dotter 4 månader o det har gått hur bra som helst han vill vara brevid henne hela tiden:)
    oj va långt det blev... har du några mer frågor är det bara att fråga på...

Svar på tråden Någon som har en tax? En strävhårig, eller heter det långhårig?