• Soulfly

Hjälp vårat bebisskydd får inte plats i bilen pga av att bältet e för kort!

Har köpt en helt vanlig standard babayskydd till småbebisar. När vi sen skulle testa den i bilen i framsätet,så märkte vi att bilbältet var förkort! Det räckte inte runt,så vi fick skjuta tillbax sätet tillmax,då gick det o va dit bältet med nöd o näppe,men så ska det ju inte va? För det första sitter ju inte barnet lika säkert då inte babyskyddet vilar mot instrumentpanelen och sen att ingen kan ju sitta i baksätet bakon bilstolen...

Måste ju va mer än bara vi som har problem med detta?

Finns det nån slags bilbältes förlängare man kan köpa o sätta på så att bältet blir lite längre,eller hur gör ni andra lixom???
    Har ungen där bak? bältena måste ju va lika korta där!

förresten har vi en saab!

Väntar april bebis ♥
  • Svar på tråden Hjälp vårat bebisskydd får inte plats i bilen pga av att bältet e för kort!
  • Anksan

vi har babyskydd med bas, har också en saab.

Man bör ju alltid prova så att babyskyddet passar innan man köper.

• Skusan

Bilstolen behöver inte vila mot instrumentpanelen. Vi hade babyskyddet i baksätet och det satt bara fast med bältet, inget stöd mot stolen framför. Det ska ju ha stöd nog av "bågen"/handtaget som man fäller över stolen så att säga.

En del bilar har på tok för korta bälten även för vuxna, en del bilar fick jag knappt runt bältet när jag var gravid...

• Draagen

Alla ska inte vila mot instrumentbrädan!

• MuminMy

De flesta bilar har ju bälten så det räcker, är du säker på att ni monterat rätt? Är du säker på att bältet är helt och riktigt?

Annars får du nog försöka byta babyskyddet till ett som tar mindre bälte. Om stolen inte vilar mot instrumentbrädan ska den ha ett stödben.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Fille Fjonkan

Många babyskydd kan fästas på olika sätt. De har skåror även på undersidan så att man inte behöver dra "knäbältet" över babyskyddet utan kan spara lite längd och dra det under istället.

Jag har aldrig hört att babyskydd bör vila mot instrumentbrädan? Jag vet att bakåtvända bilstolar ska göra det, men ska babyskydd det också?

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • kixan

babyskydd ska INTE vila mot instrumentbrädan, det ska vara minst 10 cm mellanrum! Och skriver som Fille Fjonkan, kolla ifall det finns alternativa sätt att spänna fast den, på en del stolar finns det sätt som drar mindre bälte.

• Ellpi

Det babyskyddet vi hade, Maxi Cosi, skulle INTE vila mot instrumentbräda/sätet framför! Det skulle vara minst 10 cm mellanrum har jag för mig.

• bambigirl

Så är det i vår bil också, en volvo 945. Så länge bältet räcker är det ok, även om det är knappt. Nu får vi trycka ner stolen i stolen för att knäppa fast bältet, annars får inte storebrors stol plats på sätet bakom.

• Soulfly

ne att den ska vila mot instrumentpanelen va något ja bara trodde!

vi har en maxi cosi så då kanske det finns en platta att köpa till? o ha stolen i?

trodde inte att bältet skulle va så kort,stolen e lixom inte större än nån annan. den e nästan mer mindre o lätthanterlig.

Annars får man väl ha den i baksätet,men skulle kännas tryggare o ha den i framsätet.

finns de ingen bältes förlängare eller nåe då?

Väntar april bebis ♥
Svar på tråden Hjälp vårat bebisskydd får inte plats i bilen pga av att bältet e för kort!