• kramizar79

Tvål "där nere" e det ok 3 veckor efter förlossningen?

Hej! Fick en son för snart 3 veckor sen! Nu undrar ja hur ja ska göra när ja duschar, med tvål där nere? E det ok att tvåla in mig nu (blev sydd två stygn å har nästan slutat blöda nu).. ja har tvålat in mig lite när ja duschat..Hur har ni gjort??

• Svar på tråden Tvål "där nere" e det ok 3 veckor efter förlossningen?
  • Nyfiken gul

undvik parfymerade tvålar - egentligen behöver du ingen tvål alls därnere. Skölj av ordentligt med en svamp o varmt vatten, du kan använda en liten klick barnolja om du vill "tvåla in" dig med något.

• bambigirl

Man ska aldrig använda tvål i underlivet. Tvätta med vatten och lite barnolja bara.

• hemlis

Hej!

Grattis till sonen!

Jag tvättade mig med Lactacyd, den är mild och bra.
    Även fast det ska räcka med ljummet vatten, så vill man ju använda tvål

• Fille Fjonkan

Jag använder aldrig tvål där nere. Då får jag svamp direkt. (som om jag inte alltid har det ändå ) Jag använder barn- eller olivolja istället. Men har du inga sådana problem har jag aldrig hört att det finns något som hindrar att använda tvål efter förlossning. Dina stygn borde vara så gott som läkta nu.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • THR1972

tvål ska överhuvudtaget aldrig användas i underlivet dels pga den stör bakteriefloran och sen att den torkar ut slemhinnorna.
    Vill du ändå "tvätta" dig med något därnere, använd speciell intimtvål som är avsedd för just underlivet eller ta vanlig barnolja......

• kramizar79

ja har parfymfri tvål ifrån apoteket till hela kroppen pgr av allergi! Men då ska ja använda babyolja ist, tack för era svar

Svar på tråden Tvål "där nere" e det ok 3 veckor efter förlossningen?