• tjorvig

    Vad gör man?

    I dag trodde min dotter att hon var bjuden på kalas. Kul!

    Tidigare i veckan så sa hon till mej att på lördag ska "A" ha kalas! jag svara: -Är du bjuden? dotter:-Klart jag är!
    Så inget mer med det.

    Så i dag på förmiddagen sa min dotter att hon inte fått inbjudan. Dotter:-Varför skickar dom med posten, tänk om den kommit bort. Jag: -Men ring och fråga när det börjar!

    Hon ringer men en kusin till "A" svarar att "A" inte har tid, men ska ringa upp.
    Hon ringer en klasskompis för att få vet om hon fått inbjudan, ja det hade hon. Men min dotter fråga inte när det börja. Så hon ringer åter "A". Men nu sitter "A" och klipper sig. Jag säger då hinner du ju duscha nu om nu "A" har tid att klippa sig.

    Min dotter och "A" har gått med varandra sen dagis, dom har småsyrror, som också går i samma klass. Och i min dotters klass är dom endast fyra flickor.

    "A" ringer aldrig upp. (jag är på jobbet) Min dotter har fixat med grattiskort som hon ska sätta pengar i och klätt uppsig.

    Min dotter ringer igen för att få vet tiden. Hon är ju i tron att hon är bjuden, man bjuder ju inte två av tre. Nu svarar mamman, och hon talar om att du är ju inte bjuden! Och kalaset har redan börjat(irriterat sluta ring ton) "A" fick bara bjuda fyra, och hon drog lott mellan dej å någon annan! För vi har så mycket barn här. (mamman bor med sin egensyster som har två barn, och själv har hon tre på halvtid) ???
    Mycket barn! men hallå vi har fem ungar 365 dagar om året.

    Nu är det ju så att min dotter fyller år på lucia, så hur ska vi nu göra! Ska vi strunta i det hela och bjuda "A" eller sänka oss så lågt som dom?
    Och inte nog med det min (fjärde) dotter som går i samma klass som "A"s lilla syster fyller också år nu på måndag! Ska vi i ren hämnd inte bjuda den flickan?
    "A" har sagt i veckan till min dotter att alla tjejer i klassen var bjudna. Som det brukar vara!

    Ge mej/oss råd!

  • Svar på tråden Vad gör man?
  • Goliz

    Jag tycker du ska låta din dotter bestämma vem hon vill bjuda.
    Inte använda kalaset som någon hämndaktion.
    Föregå med gott exempel, men låt din dotter välja själv.

  • Yrslan

    Man kan inte bestämma att alla barn ska umgås med alla privat, det gör faktiskt inte vi vuxna heller. Däremot så tycker jag att du kan ta upp detta på nästa föräldramöte.

  • tjorvig

    Min dotter vill ju nu inte bjuda "A", och det är ju inte så konstigt när man blir bort vald.
    Men vi är ju en familj som håller ihop, så hur ska lillsyrran göra! Ska jag ringa mamman? Min man ringde i dag men då svara dom inte mer.

  • tjorvig

    Nej det är ju själv klart, men ett kalas e ju något annat. Och det är ju enorm skillnad om det är 14 flickor i klassen mot fyra. Om jag bjuder åtta av fjorton då har jag ju inte petat bort en.


    Yrslan skrev 2007-12-09 00:26:03 följande:
    Man kan inte bestämma att alla barn ska umgås med alla privat, det gör faktiskt inte vi vuxna heller. Däremot så tycker jag att du kan ta upp detta på nästa föräldramöte.
  • Barbammamma82

    svår sits vad vill din dotter? Tycker nog hon borde få avgöra själv vad hon vill eller inte vill.

  • tjorvig

    Den lilla vill ju bjuda sin vän (lillsyrran) Den stora vill ju inte.

    Men ska man ringa? Och prata om det!

  • yatsy

    Ja jag förstår att detta känns pisstrist för er... men som det verkar så är det föräldrarna till barnet "A"som är helknasiga? Och jag tycker att ni ska försöka att inte bry er i det..Tänk på att kalasen är till för barnen inte något man gör för att visa andra föräldrar hur duktig man är eller dyligt. :) Och såg att du skrivit att hon nu inte vill bjuda denna flickan men jag hade nog sagt till min dotter att det inte skulle vara snällt och att flickan då skulle bli lika ledsen som hon själv blev. Och på så sätt försäkt lära henne att vara storsint och inte småaktig.. Och sen hade jag definitivt ringt till föräldrarna och sagt min mening från A - Ö!

  • tjorvig

    Ja, jag fattar bara inte hur en del tänker.

    Man får ju hämnd begär, milt sagt. Och inte tänker jag hälsa mer på den kvinnan den saken är då säker.

    Men jag är ingen "hämnare" Ett leende förvirrar din fiende!

  • tjorvig

    "A" sa till min dotter i dag att hon tyckte synd om min dotter för att hon inte fick komma, Men "HALLÅ" det var ju hon som gjorde så att det blev som det blev. Hon tänkte nog inte på att min dotter fyllde år så tätt in på, och att hon gjort sej ovän med min dotter. Och att konsekvensen blev att hon nu inte själv är bjuden. Men hon sa att det gör inget om hon inte får komma.

Svar på tråden Vad gör man?