• Hjalla

Blåbär alltid stoppande?

Min dotter på dryga 6 månader har nu varit väldigt lös i magen i 4-5 dagar. Ett tag var det mer som diarré, nu är hon väldigt lös bara, tror jag. Igår gav jag henne för första gången (någonsin) blåbärspuré till kvällsgröten, och i morse bajsade hon ganska mycket och det lösa bajset var nästan svart. Är det normalt? Undrar om jag ska ge henne mer blåbär i syfte att "stoppa" eller om hon reagerar på det. Vem vet om det skulle varit ännu lösare utan blåbäret...?

• Svar på tråden Blåbär alltid stoppande?
  • Tina med ängeln Christoffer

Min dotter bajsade också svart efter att ha ätit blåbärssoppa. Vad jag har förstått så är det stoppande. Ris är också bra vid diarré

• Mthess

Köp ris eller majsvälling och ge henne, du kan göra gröt av vällingen också. Morotspuré är också jätte bra.

• Tina med ängeln Christoffer

Mthess:
    Är du säker på morotspure. Jag har för mig att det har laxerande effekt.

• Mthess

Sist dottern hade magsjuka rekommenderade BVC det. Dom sa att morotspure var det effektivaste mor diarre. Man kan koka en soppa på morotspure och blanda i vällingen eller ge puren som den är.

1 bkr morotspure
    1 1/2 bkr vatten
    1 tsk socker
    ev. lite salt

• Kazeer

Om blåbärspuré stoppar eller inte beror på om skalen är med eller inte. Morotspuré och äpple ska också ha stoppande verkan.

Svar på tråden Blåbär alltid stoppande?