• krypsyl

gardin till "svårt" fönster

På landet har vi en balkongdörr (med fönster i) och ett trekantigt fönster brevid varann vid ett snedtak. Till sommaren behöver vi en gardin där för att inte barnen ska vakna när det blir ljust. Hur 17 ska man kunna sy en gardin till denna fönstervägg???
    Är det någon som har nåt tips???

• Svar på tråden gardin till "svårt" fönster
  • Lola Jämtland

Japp, jag vet.

Men jag vettesjutton hur jag ska förklara hur du ska göra!

Tyget du väljer kan sys i samma form som ett fönster o så gör man 2 hål upptill. Sen hänger man upp gardinen i krokar.
    Gör såna till fönster och en till balkongdörren.

Hoppas att min förklaring gick fram.

//Snart är det jul igen!
  • krypsyl

JAAA, jag fattar!!! Tack för tipset!!! Nu vet jag precis hur jag ska göra! TACK! Har grubblat som 17 på det här, känns skönt att du löst det åt mig!

• Lola Jämtland
    krypsyl skrev 2007-12-09 08:21:15 följande:
    JAAA, jag fattar!!! Tack för tipset!!! Nu vet jag precis hur jag ska göra! TACK! Har grubblat som 17 på det här, känns skönt att du löst det åt mig!
    Åh, *puh*

Jag tänkte att det där hajar hon nog aldrig.
    Vilken tur att du gjorde det!
    //Snart är det jul igen!
  • Lola Jämtland

Tillägger att du kan ju sy dubbelt av tyget så blir det mörkare i rummet.
    Fodra det liksom.

//Snart är det jul igen!
  • krypsyl

Jag hade fastnat totalt i att gardinerna "måste" hänga där även dagtid, alltså att man skulle dra upp dem eller åt sidan eller nåt. Men fönstren är ju fina så varför ska man dölja dem? Det här blir en jättebra lösning, med gardiner som bara hängs upp på kvällen och som mörklägger.

• Lola Jämtland
    krypsyl skrev 2007-12-09 08:28:09 följande:
    Jag hade fastnat totalt i att gardinerna "måste" hänga där även dagtid, alltså att man skulle dra upp dem eller åt sidan eller nåt. Men fönstren är ju fina så varför ska man dölja dem? Det här blir en jättebra lösning, med gardiner som bara hängs upp på kvällen och som mörklägger.
    Precis.
    Jag tyckte oxå att det lät som vackra fönster med en annorlunda form som kan vara kul att visa.
    //Snart är det jul igen!
  • krypsyl

Det blir också lättare när jag inte måste matcha tapeterna i rummet lika noga eftersom vi har en bondgårds-bård som är jättesöt, men antagligen svår att hitta matchande tyg till Nu kan jag ju sy mörkt tyg på insidan som "lurar" ögat lite att det är mörkt... Har väldigt morgonpigga barn...

Svar på tråden gardin till "svårt" fönster