• PlommonWoman

Tips på psalmer till dopet

Vilka psalmer hade NI på ert barns dop?

• Svar på tråden Tips på psalmer till dopet
  • jennan

Tryggare kan ingen vara, är den jag kommer ihåg. Typisk doppsalm.

• tinna

Vi hade inte tryggare kan ingen vara för vi är trötta på den. Vi hade nr 381, lättsjungen och fin och så hade vi 386, ganska svår men fin text. 606 är också fin, och så kan man alltid slänga in nr 21, måne och sol för den kan de flesta. Jag vikarierar som kantor ibland i kyrkan och de vanligaste på dop är nog tryggare och nr 606, Det gungar så skönt osv. Lycka till!

• Elisa

Vi hade 248: "Tryggare kan ingen vara" ,eftersom alla kan sjunga med i den. Sedan hade vi 381: "Gud har en famn" och så 832: "Sov du lilla, sov nu gott".

• Moonlight

Vi hade "Morning has broken" på min sons dop.
    Skulle troligen också haft "tryggare kan ingen vara", om det inte varit så att den var med på min fd pojkväns begravning. så jag tyckte inte att jag ville ha med den. annars så är den nog väldigt vanlig på dop.

• malla

Vi hade också "Tryggare kan ingen vara" och nr 606. Och så sjöng min kompis "Sparvöga". Jätte fint!!!

• PoW

Vi hade "tryggare kan ingen vara" och "Sov du lilla, sov nu gott". Sedan så sjöng vi "Gåtfullafolket" av Beppe Wolgers och Olle Adolphsson(då lipade denna mamman...)

Petra

• Villebusen

vi kommer INTE att ha tryggare kan ingen vara för de är jag så less på... jag kommer väl ha lite ovanligare psalmer så som 609 "advent är mörker och kyla" pgr av att det är just adventtid jag kommer döpa min dotter och tycker den är så fin. samt 256 "var inte rädd det finns ett hemligt tecken" och kommer avsluta med psalm 881 " Som när ett barn kommer hem om kvällen" till postludium har jag bett min bror som är kantor att spela ngn version av dagen är kommen eftersom det är jul tid... min bror kommer även att sjunga du vet väl om att du är vä de full

• tinna

Villebusen, vi hade också "Du vet väl om att du är värdefull2 Tycker att den är suveränt fin att ha på dop. Min syster sjöng den. Dagen är kommen är min absoluta favoritjulpsalm, ska nog också ha dop runt jul nästa gång

• cockey

här sitter jag o är gravid o grinar när jag läser om alla vackra psalmer o sånger...oh suck va fjantig man är nu. men jag tycker att du vet väl om att du är värefull är bland de finaste!

• MickisW

Vi var på dopsamtal ikväll och tillsammans med den andra familjen kom vi fram till psalm 832 "Sov du lilla, sov nu gott" och psalm 881 "Som när ett barn kommer hem om kvällen".

• PiaE

Vill du lyssna på psalmernas melodier så finns några av dem här:
    www.svkyrkanvanersborg.com/psalmer.html

Annars tycker jag att Björn Afzelius "Sång till friheten" är väldigt fin, har hört den på 2 olika dop på sistone. Både gångerna så sjöngs bara de två första verserna då dessa passar bäst vid dop.

• Rebecca

vi hade två psalmer och två visor/sånger
    "En helt ny värld" från ALLADIN
    och "the greatest love of all" Whitney Houston.

Inte ett öga torrt....*ler*

• Såckan

När min lillebror döptes (för en sisädär 16 år och 8 månader sen ;) )
    hade de den vackraste doppsalmen jag ngnsin hört; psalm 383.
    Fin text, underbar melodi.

• Anne Yone

Vi valde tryggare kan ingen vara...
    Det finns mmånga jättefina och jag ville först ha en som inte är lika vanlig. Men Tryggare kan ju nästan alla så vi tog den iaf.

Eftersom vi ska ha komb dop & bröllop (På lördag!! ) så blev det den enda psalmen i komb med dopet. Och så har vi en solist som ska sjunga Dina händer är så små. Jättefin. =)

Resten av psalmer å solosånger blir till vigseln.

• Smultronstaellet

"Det gungar så skönt när han bär dig mitt barn" Mycket fin Psalm!

• Cybermum

Psalmen Tryggare kan ingen vara och psalmen Måne och Sol, hade vi åt båda våra små när de döptes...

• Anne Yone

Vi hann ändra oss innan dopet och tog Gud har en famn istället... Vi har lite beslutsångest ibland...

Svar på tråden Tips på psalmer till dopet