• Fry

Fler som har 4-åring med nattblöja?

Har försökt det ena med det andra men tjejen har inte fattat de där..Blöjan är fortfarande blöt på morran.Ska man vänta tills hon är redo eller vad ska man göra? De flesta andra jag känner som har barn i samma ålder har slutat..
    Har försökt med att ta upp henne innan vi lägger oss, o hon har lagt sig utan blöja i tron på att hon inte har nån men av erfarenhet har jag satt på en ändå för jag vet att hon kissar..

• Svar på tråden Fler som har 4-åring med nattblöja?
  • Anna m Hampus o Malte

Kan det vara så att hon kissar för att hon vet att hon har en blöja?
    Du kanske kan prova med att lägga plastad frotté under lakanet?

• ebben

Se att hon inte får i sig vätska på kvällen.
    plus att ev ta upp henne på natten.
    Min son är 3½ o har nattblöja-fast den är alltid torr,nästan.Har hänt NÅN olycka.Men grejen är det att han kommer alltid i vår dubbelsäng o därför vågar jag inte ha honom där utan.....OM det händer får jag ett helvete m all tvätt! ,ser det inte som nåt problem att de har nattblöja ett tag.Det är inget fel o alarmerande att hon har det o är 4 år!!

• ebben

Anna-ja-kan vara så med-Om hon ingen hade så kanske hon skulle gå på toa!

• Fry

Hon har sagt att hon inte vill ha blöja ibland och då har hon lagt sig utan..men har satt på ändå..sen frågar hon på morran varför hon har blöja..Och har förökt o inte ge vätska o tatt upp henne men verkar inte funka..vet inte hur jag ska fortsätta..Det med plastad frotte,det rinner alltså inte igenom?bara lakanet?

• Fry

då hon sovit utan har hon inte kännt att hon kissat på sig..

• viseversa

hon kissar ju på sig ett tag i början men det kommer säkert att avta!! man kan ju inte förvänta sig att dom ska vara torra från första natten dom är utan blöja!!

• krypsyl

Har inte den här någonting med hormoner att göra? Har för mig det men kommer inte riktigt ihåg... Det är kanske en mognadsfråga... Kroppen inte är redo ännu??? Har läst om det här någonstans, men jag kommer inte ihåg vart...

• Anna m Hampus o Malte

Fry;

Ja det är bra med plastad frotté på så vis att det inte rinner igenom. Vi har fortfarande det i sängen hos Hampus, mest fall i fall, det kan ju hända att han kissar på sig i sömne =)

• Destined star

jag har en som blir 5 som än har blöja o jag blir stollig.... prövat utan ett par dgr men nope, sjöblött, han verkar inte riktigt känna när han är kissnödig alls

• Marie med två barn

Min 4-åring har nattblöja även hon. Blöjan är full varje morgon, vissa morgnar så full att det läckt ut på lakanet. Jag anser att hon helt enkelt inte är mogen. Det kommer när det kommer.

Jag tog upp detta med BVC-sköterskan och hon sa att före 6 års ålder görs ingen utredning om nattväta, så då är det inget att göra just nu känner jag.

Ytterst få tonåringar behöver blöja, så innan dess har det säkert gått överFlört.

Vi har testat tipsen här ovan, ingen dricka på kvällen, sova utan blöja. Vi har även testat att väcka henne på kvällen när vi vuxna lägger oss för att sätta henne på toaletten då, men inget av detta har fungerat för oss.

*Carpe Diem*
  • Nika1970

Min son fyllde fyra i november och har nattblöja. Vi har försökt allt utan framgång känns det som (precis allt det som Marie med två barn skriver ovan).

• pcj

Varför ha bråttom! För eller senare släper dom blöjan

• MolleMalin

Vår Timmie är fyra i jan o har fortfarande blöja på natten. Han äter välling på kvällen (ofta två flaskor...) så jag ser det som en omöjlighet att han skulle vara utan. Jag tycker inte alls att det är ngt problem. Den dagen kommer då han är mogen. Timmie har frågat om han kan få vara utan ngn gång o vi har testat men då har han inte ens vaknat när han kissat i sängen. Jag tycker att det är helt ok m blöja ett tag till!

• 3tjejer

Min dotter är 4 och har blöja på natten. Ofta äter vi middag rätt sent så hon går och lägger sig precis efter. Men även om hon inte gjorde det utan det var 2h mellan drica och nattning så känner jag att då blir hon ju bara törstigt - inte torr. Hela poängen är inte att hon inte ska kissa på natten utan att hon ska vakna och gå upp och kissa om hon behöver. Först då är hon ju redo att släppa blöjan. Hon har varit torr på dagen sen knappt 2,5 år. Ofta är blöjan torr på morgonen men ofta inte. Hon sover supertungt så jag tror att det dröjer innan hon klarar av att vara utan blöja på natten. Hon kissar inte medvetet i blöjan, vaknar hon går hon upp och kissar (och tar med sig mig). Men många nätter vaknar hon inte. Vi har även testat några andra blöjor som ska kännas mer blöta men det var de inte. Tvärtom. Hon trodde att blöjan var torr på morgonen men det var den inte.

Jag skulle inte bli förvånad om lillasyster på snart 2 blir torr före storasyster. Just nu har de ungefär lika många torra nattbllöjor på mornarna. Hon sover inte heller alls lika tungt utan väcker oss rätt ofta på nätterna.

• Wistla

Min tjej fyller fyra om några dagar. Hon har fortfarande nattblöja. Vissa nätter kissar hon och vissa nätter är hon torr.. Känns som det går lite i perioder det där.
    Vi tar alltid upp och kissar henne innan vi går och lägger oss och hon är alltid kissnödig på morgonen då hon vaknar oavsett om hon kissat i blöjan på natten eller inte.

\,,/ (¯`°?.¸ ღ♥ Liva å Theo ♥ღ ¸.?°´¯) \,,/
  • hjohanna

Min 4 åring har oxå nattblöja, o på BVC säger dom att man inte ska sluta om blöjan är våt..
    Är den däremot torr på natten så ska man sluta med den genast, annars blir det som en "vana" för dom att kissa i blöjan o då är det svårt att vänja dom av med det.. Läste att det var någon som hade en "torris" Sluta med blöja, lite tvätt kan det vara värt om han/hon nu skulle kissa på natten..
    Detta va iaf vad BVC sa till mig

• Idlur

jag kissade på mig på nätterna ända upp till 6 år...min systerson blev heltorr innan 3 års ålder så det är sååå himla induviduellt!

• SandraF

Min son slutade med blöja på dagen när han var 2 år o 10 månader,någon månad efter detta var det fortfarande kiss i blöjan på morgonen men vi chansade o lät han sova utan blöja ändå. Slutade med nattblöjan för en månad sedan o det har hönt en olycka på dessa 4 veckorna, kissar innan han går o lägger sig vid kl.20 o sen på morgonen nästa gång. Tror det var så att han faktist kissade i sin blöja på natten bara för att han visste att det inte blev vått i sängen....

Mamma älskar Melvin-04 o Amelia-06
Svar på tråden Fler som har 4-åring med nattblöja?