• Lalalong

Jultidningar, mot postförskott?

Jag bara undrar om det kan bli så att man måste lösa ut jultidningar mot postförskott. Alltså den som har hållt i beställningarna?

Jag har nämligen beställt från en kompis dotter, vi har redan betalt pengarna för min kompis fick för lite från fk, så hon fick vår tusenlapp i förskott.
    Nu säger hon att paketet har kommit men att hon inte kan hämta ut det för att alla inte har betalt så det fattas 4800 kronor innan hon kan hämta paketet.

Tycker det verkar lite konstigt. Men kan det vara så om man t.ex. missköter inbetalningen året innan (har en liten misstanke om det var så, men är inte alls säker) att då förlaget kan säga att ja ni får sälja igen men då är villkoret att ni hämtar ut mot postförskott. Eller är det en hel omöjlighet och isåfall så att min "vän" grundlurar mig?
    Det kan ju vara så att beställningen inte är ivägskickad i tid t.ex och att hon försöker vinna tid.

Jag börjar bli lite stressad... 2 veckor kvar till jul och julklappar till typ hälften av alla vi köper till vet vi inte om vi kommer få. Som tur är är det inte till de vi köper dyra saker till men det är ändå julklappar som måste inhandlas någon annanstans om vi inte får tag på grejerna.
    Och får vi inte det får jag ju hoppas att det finns 1000 kronor att betala tillbaka till oss...

• Svar på tråden Jultidningar, mot postförskott?
  • Annamaja

Normalt får man ju en räkning, tidingarna är bara att hämta ut. sen har man vis tid på sig att betala. Kan ju vara så att hon har en betalnings anmärkning eller inte sköte det förra året. Jag tycker du borde ringa till henne och prata med henne. Säg att du behöver tidningarna nu, annars så ska du ha tillbaka dina pengar

• abnocto

Tidigare gjorde en jultidningsleverantör fel och det stod att läsa på deras hemsida att man inte behövde betala utan hur man skulle göra för att hämta ut sitt paket. Så kolla på hemsidan för normalt hämtar du gratis och betalar efteråt.

• FilleCilla

Jag jobbar med post i butik och vi har haft flera jultidningskartonger med postförskott på. Nu har jag varit sjukskriven ett tag och därför inte varit med själv vid utlämningarna. Kommer inte ihåg vilket av jultidnignsförlagen det hanldade om.

Nu var inte detta så mycket hjälp kanske men vad jag menade var att din kompis försöker nog inte lura dej utan det har varit fler paket som varit så.

Mina älsklingar är mitt allt.. Cecilia 9811 och Filip 0406.
  • Lalalong

Annamaja
    Det är klart jag har pratat med henne. Har sagt att vi sitter illa till. Har sagt att om hon inte fått in pengar från de andra senare i veckan så får hon skicka tillbaka hela paketet då för då behöver jag pengarna.
    Är bara nyfiken på om detta verkligen stämmer...

abnocto
    Ska genast kolla om där står något! Tack för hjälpen
    Annars ade jag nog tänkt att jag skulle ringa förlaget i morgon och fråga lite och så. Men jag kanske får svar tidigare än jag trott då

FilleCilla
    Okej... Men jag tror inte att det förlaget har det generellt för det är ett av de vanligaste och andra vänner till mig har beställt från samma ställa (och vi också tidigare år) och de har alla sagt att de har fått sina saker för länge sedan och de har inte betalt i förväg. Men det kan ju alltså vara så att det inte sköttes förra året.

• Jag så klart

ja om du har en betalningsanmärkning skickas det mot postförskott.. Jag vet för jag fick det så själv..

• Lalalong

Jag så klart
    Okej, där har vi förklaringen då för det har hon. Antar att det är hon som står på beställningen eftersom hennes dotter bara är 5 år. Tack för svaret!

Svar på tråden Jultidningar, mot postförskott?