• Familjen Ekstedt

Kattungen ögoninflamation.. Kan man köpa droppar på Apoteket?

Hej Min 14 veckors kise har nog börjat få ögoninflamation.
    Vet någon om man kan köpa ögon droppar på Apoteket eller måste till Vetten för en sådan liten sak?? tänkte mest eftersom det är söndag så kanske jag kan hjälpa min lilla vän redan i dag i stället för att vänta tills i morgon..

• Svar på tråden Kattungen ögoninflamation.. Kan man köpa droppar på Apoteket?
  • Birgitta2

Köp steril koksaltlösning och badda ögonen med. Det är inte ofta de har ögoninflammation i den åldern, utan mest något som irriterar. Försök med det i några dagar. Går det inte bort så kontakta veterinär. Badda 3-4 ggr om dagen.

• Familjen Ekstedt

Jasså.. det visste jag inte att det var ovanligt..
    Han har liksom gult slem i ögat och det rinner!
    Man jag ska köpa loite koksaltlösning.
    Tack för tippset

Är det ovanligt att katter har ögoninflamation överhuvudtaget?

• Familjen Ekstedt

Jasså.. det visste jag inte att det var ovanligt..
    Han har liksom gult slem i ögat och det rinner!
    Man jag ska köpa loite koksaltlösning.
    Tack för tippset

Är det ovanligt att katter har ögoninflamation överhuvudtaget?

• Birgitta2

Familjen Ekstedt skrev 2007-12-09 12:50:55 följande:

Jasså.. det visste jag inte att det var ovanligt..Han har liksom gult slem i ögat och det rinner!Man jag ska köpa loite koksaltlösning.Tack för tippsetÄr det ovanligt att katter har ögoninflamation överhuvudtaget?
    Gult slem... det kan ju faktiskt vara en vanlig ögoninfektion. Men inflammerade ögon.. nja. Försök du med att badda bort det. Om du använder vanligt vatten, så koka det först och låt svalna.
  • Dundermamman

Köp en receptfri ögonsalva som heter Noviform, kostar runt en femtiolapp på apoteket!
    Min veterinär rekommenderade det till en av mina kattungar som var lite "morgonkladdig" i sitt en öga! Efter 3 dagar var det helt borta!

Ögoninflammation är ganska vanligt hos små kattungar enl. veterinären och den är smittsam! Precis som hos barn i dagisåldern!

• Spartacus

låter som den har någon irritation, det brukar min råtta få ibland... jag tar en tops och tvättar rent med lite ljummet vatten så den kan öppna ögat ordentligt bara, det brukar gå över av sig självt...

• Familjen Ekstedt

Tack för det svaret..
    Men i morse var han helt klart bättre!

Dundermamman skrev 2007-12-09 18:11:46 följande:
    Köp en receptfri ögonsalva som heter Noviform, kostar runt en femtiolapp på apoteket!Min veterinär rekommenderade det till en av mina kattungar som var lite "morgonkladdig" i sitt en öga! Efter 3 dagar var det helt borta!Ögoninflammation är ganska vanligt hos små kattungar enl. veterinären och den är smittsam! Precis som hos barn i dagisåldern!
  • Dundermamman

Åhh, så skönt att det redan är bättre!

Svar på tråden Kattungen ögoninflamation.. Kan man köpa droppar på Apoteket?