• essamino

Förvärkar eller riktiga värkar?

Hur skiljer man på förvärkar och riktiga värkar???

• Svar på tråden Förvärkar eller riktiga värkar?
  • Kristin24

man får ju klocka dom..är de regelbundna så är det på riktigt och är det 5 minuter emmellan eller mindre ska man åka till BB

Go och glad Kexchoklad
  • essamino

så förvärkar och riktiga värkar känns likadant? bara det att riktiga värkar kommer med jämna mellanrum?

• Deeva

Förvärkar brukar väl också gå över om man tar smärtstillande och/eller varmt bad? Om jag minns rätt... det var ett par år sedan jag var i skarpt läge senast

• jeikei

ne dem känns inte alls likadant enligt min BM... men ett tips ska tydligen vara att vill du veta om dem e riktiga eller inte så ta värktabletter eller ett varmt bad.. försvinner värken då så e de förvärkar, om inte så ta tid mellan dem och förbered dig för BB...

• Teskedsmamman

Nej, förvärkar finns inte enligt BM, allt är sammandragningar.... Det enda de snackar om värkar är krystvärkarna....

Iaf, det som kallas förvärkar i gemene mans mun är sammandragningar, man kan få lite mensvärk som kan bli ganska kraftig, om man inte vet om man har värkar eller "förvärkar" så är det 99% bara vanliga sammandragningar.

En värk känns!

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Teskedsmamman
    jeikei skrev 2007-12-09 13:33:01 följande:
    ne dem känns inte alls likadant enligt min BM... men ett tips ska tydligen vara att vill du veta om dem e riktiga eller inte så ta värktabletter eller ett varmt bad.. försvinner värken då så e de förvärkar, om inte så ta tid mellan dem och förbered dig för BB...
    "Pinvärkar" går inte över eller försvinner med varmt bad eller värktabletter, jag gick i 4 dygn med pinvärkar = fullt etablerade värkar utan påverkan på livmoderhalsen. En pinvärk har ingen större inverkan på förlossningsarbetet, den gör bara ont.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Emerald88

Värkar känns som när man är riktigt dålig i magen, fast tio gånger värre. När det är på riktigt så försvinner inte smärtan om man tar ett varmt bad/dusch och dom ökar i styrka om man rör ¨på sig.

• 2wins

hmmm..om denna "mensvärkliknande" inte kommer i stötar, alltså med mellanrum, utan bara är väldigt kraftig, men håller i sig så länge man rör på sig, då är det alltså en sk förvärk/sammandragning?
    Jag fick en sådan idag när jag var ute och gick, var tvungen att ställa mig dubbelvikt-så ont gjorde det, smärtan höll i sig hela vägen hem, gick då jätte sakta, la mig-det gick över efter ett tag, men det känns när jag kliver upp och rör på mig-dock inte samma intensitet...hoppas någon förstod min virriga förklaring..

• Kristin24

Mina förvärkar kändes i ryggslutet mest..gick med dom i 3 dagar innan de blev regelbundna och vi åkte till BB, värkarna som blev då de stack hål på hinnorna kändes i magen och gjorde väldigt ont, sen kom krystvärkarna.

Go och glad Kexchoklad
  • nenne31
    Ja jag håller med emerald88...känns som när man har riktiga körningar i magen då du baar måste springa på toa och göra numemr 2 ...fast då ett hundratals gånger starkare...

Jag kan bara seja att man känner när det e värkar...det ändrar sej lixom...jag väntar trean nu..och ahr mycket förvärkar...o ibland så..ja men nu e det nog på g...men då tänker jag nej du vet när det e riktiga värkar för man komemr ihåg det sen efter första barnet..det e så speciel värk om man sejer....
    V 36+0 med trean...
  • Trean 2008

Det är inte helt lätt att veta om det är förlossningen som har kommit igång eller inte. Jag hade sammandragningar som inte gjorde ont i flera veckor med mitt andra barn. När det sedan var dags, vilket vi inte fattade, så var det bara likadana sammandragningar fast regelbundet med 10 minuters mellanrum. Jag hade inte ont alls förrän jag kom till krystvärkarna. Hade alltså etablerade verkar enligt CTG men kände ingen smärta alls.
    Ganska otroligt kanske men det kan vara så också.

Man skall nog mest gå på hur långt det är emellan värkarna.

• Trean 2008

Det är inte helt lätt att veta om det är förlossningen som har kommit igång eller inte. Jag hade sammandragningar som inte gjorde ont i flera veckor med mitt andra barn. När det sedan var dags, vilket vi inte fattade, så var det bara likadana sammandragningar fast regelbundet med 10 minuters mellanrum. Jag hade inte ont alls förrän jag kom till krystvärkarna. Hade alltså etablerade verkar enligt CTG men kände ingen smärta alls.
    Ganska otroligt kanske men det kan vara så också.

Man skall nog mest gå på hur långt det är emellan värkarna/sammandragningarna.

• Adelisa
    Teskedsmamman skrev 2007-12-09 13:34:24 följande:
    Nej, förvärkar finns inte enligt BM, allt är sammandragningar.... Det enda de snackar om värkar är krystvärkarna....Iaf, det som kallas förvärkar i gemene mans mun är sammandragningar, man kan få lite mensvärk som kan bli ganska kraftig, om man inte vet om man har värkar eller "förvärkar" så är det 99% bara vanliga sammandragningar.En värk känns!
    ja, precis för en annan blir helförvirrad. Men det är alltså bara sd alltihop. Bara mer elelr mindre kraftiga.. läkarna här säger bara sd..
Svar på tråden Förvärkar eller riktiga värkar?