• Virriga familjen

Hur ofta Minifom

Hejsan!

Har börjat använda Minifom och det verkar fungera rätt så bra. Men jag undrar hur ofta kan man ge det egentligen. Han en liten kille som vill amma kort men ofta så ibland kan det bli tre gånger på en timme. Ska man ge dropparna före varje gång då eller hur gör ni?

Undrar eftersom det står att man kan få i sig för mycket av dem. Men vad är då förmycket?

Lillkillen är snart 3 veckor så han är rätt så liten än.

• Svar på tråden Hur ofta Minifom
  • Repris

Jag gav före varje amning, men han ville inte äta så ofta som din son. En gång i timmen kan du nog ge utan problem, medicinen tas ju inte upp av kroppen utan går bara igenom liksom.

• dj zap

Så som de har sagt så ska man ta före varje måltid om man sejer så...

• mammas skatt

inför varje måltid..

Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Sweetangel78

Innan varje måltid fick jag order om. Om det är likadant när man ammar det vet jag däremot inte för min åt ersättning.

• Piebald

Byt till Sempers magdroppar istället. Fick info på BVC idag om att de är samma funktion men betydligt effektivare. De behöver bara ges 1 gång per dag dessutom!

Tar dock några dagar/vecka tills de verkat bara...
    /Anna

• Virriga familjen
    Piebald skrev 2007-12-10 17:22:07 följande:
    Byt till Sempers magdroppar istället. Fick info på BVC idag om att de är samma funktion men betydligt effektivare. De behöver bara ges 1 gång per dag dessutom!Tar dock några dagar/vecka tills de verkat bara.../Anna
    Var hittar man dem då?
  • mammaknasen

Semper-droppar finns på apoteket. Vi kör med både Semper och Miniform till vår kille, helt ok enl bvc.
    Man kan inte överdosera Minifom utan man kan ge hur många gånger som helst om dan. Om ni har stora besvär kan man öka dosen, helt ok att ge upp till 20 droppar vid varje tillfälle enl bvc.

• Virriga familjen

MariaBr skrev 2007-12-12 17:53:28 följande:

Semper-droppar finns på apoteket. Vi kör med både Semper och Miniform till vår kille, helt ok enl bvc. Man kan inte överdosera Minifom utan man kan ge hur många gånger som helst om dan. Om ni har stora besvär kan man öka dosen, helt ok att ge upp till 20 droppar vid varje tillfälle enl bvc.
    Tack för svaret. Ska fortsätta med Minofom ett tag till och se hur det funkar!
  • Fru Dina

Minifom är kanon om du tycker att det fungerar!
    Tyvärr tror jag det mest är placebo för föräldrarna. Det finns ingen bevisad effekt av minifom på sk kolik hos spädbarn.
    Om man nu ändå vill lägga pengar på minofom så kan man ju inte ge inför varje måltid om barnet äter ofta utan ge 1 gång var tredje timme!

• Virriga familjen

Han har inte kolik utan han har bara lite svårt för att rapa. Och då han får dropparna innan varje mål så blir det lättare för honom att få rapa.

Har inte provat semper dropparna än då jag tycker att minfom hjälper bra nu.

• twinstar

Om man har minifom och tycker det funkar men vill byta till sempers droppar, kan man köra dubbelt då nån vecka?

Svar på tråden Hur ofta Minifom