• Änglagård

Stenar i gallan! Ngn mer?

Hejsan!!

Var på UL i Onsdags pga att jag haft problem med min mage och läkaren hittade då som hon själva uttryckte det: en massa stenar i min galla. Är det ngn mer som har det och som inte behövt operera sig? Kan man leva med stenar där utan några problem eller måste sådana alltid tas bort? Jag väntar på besked från min ordinarie läkare, men tänkte fråga här inne så länge. Ngn som vet???  // Ängla

• Svar på tråden Stenar i gallan! Ngn mer?
  • MeNoLike

min bästa kompis opererade sig för dte för några veckor sedan..

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Honey Boo

Man kan leva med gallsten hela livet utan att ha problem med det! Det är när de faller ner och täpper till i gallgångarna som det uppstår infektion. Man kan även få gallstensattacker som gör och ett tag och sedan släpper. Ibland ramlar småsten ut utan att man känner det, men då bildas ofta nya stenar.

Man kan "sota" gallgångarna eller ta bort gallblåsan med titthålskirurgi och man besväras av gallstensattacker.

Ta och googla lite på Cholesystit (gallstensinflammation) eller cholesystectomi (ta bort gallblåsan) så får du lite mer info!

• Honey Boo

...cholesystit är gallblåseinflammation och inte gallstensinflammation...lite svårt att ha inflammation i en sten! :)

• Änglagård

Tack så mkt för era svar

• FH Mamma

gallsten finns i flera olika "former". Man kan ha stora... mitt i mellan (som jag hade ser ut som harpluttar) och grus.

Jag plockade bort min när jag ändå opererade magen eftersom jag då hade anfall flera ggr/v.

Det kändes som någon drog åt ett skärp runt de nedersta revbenen. Jag åkte akut flera ggr och fick sprutor.

Jag åt papavarine vid behov.

Så länge anfallen inte är för jobbiga så brukar man få behålla den. erbjuder de op ta det.

Svar på tråden Stenar i gallan! Ngn mer?