• Mammatilltretroll

Barnvänligt lägenhetsområde i Bromma? Vi ska flytta..

Vi ska byta vår lilla lägenhet mot en lite större lägenhet..

Bromma låter lockande, men jag har aldrig varit så mycket i Bromma och vet inget om områdena i Bromma..

Vart i Bromma vill man bo om man har barn och ska bo i lägenhet(hyresrätt)?

-Blackeberg
    -Abrahamsberg
    -Nockeby
    -Ulvsunda
    -Stora Mossen
    -Åkeslund
    -Åkeshov

Nån som vet nått om dessa områden eller andra i Bromma?

Jätteglad för svar!

• Svar på tråden Barnvänligt lägenhetsområde i Bromma? Vi ska flytta..
  • Pink Rose

Kan ni inte åka ut och kolla själva? Då får man ju en bättre överblick

Jag skulle allafall inte vilja bo i Blackeberg, men det beror väl lite på vilka områden man väljer också.... Men de flesta som jag har erfarenhet av, skulle jag inte vilja bo som barnfamilj i.
    Abrahamsberg, Stora mossen och Åkeshov skulle jag tro är bättre... Men Abrahamsberg beror ju på var någonstans man bor, de finns de som har tunnelbanan precis utanför balkongen. Vilket inte jag skulle vilja ha
    De områdena som jag nyss räknade upp känns mycket lugnare. Åkeshov har fint slott, ridskola och vääldigt fin skog.

Men bästa är ju att åka och kika själv

• Mammatilltretroll

PinkRose: Joo, klart att det är bättre att kika själva..
    men jag la just in en bytesannons på nätet och fick upp så många svar och blev därför nyfiken på vilka områden som är okej..

• Trulis

Vad är det för fel på Blackeberg?

• Pink Rose

Det jag har sett av Blackeberg är väldigt mycket missbrukare och div. andra mindre trevliga personer. Men det är säkert bra, speciellt med de husen som är byggda runt en gård.
    Men det är bara min uppfattning, och det var ett tag sedan jag var där.

• Trulis

Förvisso, men om man besöker Brommaplan t ex så möts du av missbrukare och underligt folk där också. (Är ofta i krokarna där )
    Jag bor inte själv i Blackeberg, blev bara nyfiken, då jag mest har passerat stället.

Håller dock med om att Åkeshov är fint. Annars är ju Traneberg och Alvik helt okej också.

• Pink Rose

Jo det förstår jag också, men det jag såg var väldigt mycket och väldigt påtagligt överallt. Inte för att jag ogillar det, men det skulle nog vara jobbigt och ha barn och träffa dessa personer dagligen. Men det är ju bara en del av ett område, som jag vet inte är trevligt och som jag har hört många andra säga också.

Traneberg och Alvik är väldigt fina ställen, det håller jag med om Fredhäll, på andra sidan vattnet är väldigt fint och bra för barnfamiljer också (kunde inte låta bli även fast det inte ligger i Bromma).

• Lilith74

Nockeby är bra och trevligt, otroligt lugnt område, speciellt runt Nockeby Torg. Viss snobbvarning dock...

• Lilith74

Höglandstorgt är också fint förresten. Men det är klart att det är lite krångligt med spårvagnen... och som sagt, snobbvarning även där.

• TigerMåne

Ulvsunda är otroligt barnvänligt och lugnt åxå

• TigerMåne

På tal om Blackeberg- NEJ, det går bort.
    I övrigt är hela Bromma bra, utom vissa delar av Abrahamsberg.

Lycka till

• AW76

Att bo precis vid Blackebergs centrum kanske inte lockar, men hallå- det finns andra gator lite längre bort som är riktigt mysiga.

Ja- jag tog åt mig eftersom vi ska flytta till Blackeberg, till en asfräsch 3:a. (Lägenhetsbyte, bor i Abrahamsberg, trivs bra, men vi måste ha större)
    Det gäller att vidga vyerna lite längre än att bara se till tunnelbaneuppgången!

• TigerMåne

AW76:

Smaken är som baken, det jag grundar mina åsikter på är erfarenheter från personer som själva bor/bott där,och mitt eget tycke,
    men visst ska man kanske inte generalisera ett helt område.

MEN fortfarande finns det ju många områden som är bra mycket trevligare helt igenom.

• AW76

Ja, visst finns det schysstare områden. Ville bara döda myten att det bara bor alkisar och skummisar där. Tycker faktiskt att Blackeberg har oförtjänt dåligt rykte..
    Visst, skulle vi köpa nåt skulle vi säkert köpa nån annanstans (lite närmre stan), men nu är det här ett byte och då har man inte samma frihet att välja..

• jennn

jag har bott några år i söderberga. där vi bodde var det väldigt många barnfamiljer och de verkar trivas. det är stor skillnad på hyresrätt och bostadsrätt tyvärr, och jag har bott vid bostadsrätterna där det är väldigt trevligt och fräscht. hyresrätterna är däremot lite stökigare har jag märkt.

men söderberga, bostadsrätter rekomenderar jag verkligen!
    mina föräldrar bor kvar där och trivs jättebra. jag saknar det området väldigt mycket faktiskt.

sedan håller jag med lite om blackeberg, alla ställen har ju sina dåligheter men jag tror inte blackeberg är mer dåligt än något annat ställe vid vällingby brommaplan osv.

våran stora dröm är faktiskt att få flytta till blackeberg någon gång. fast det får vi vänta med tills i framtiden då vi har mer pengar och kanske kan köpa oss en lägenhet.

• Bella B

Vet inte vart det ligger hyresrätter iofs men Alvik, Minneberg, Traneberg och Johannesfred, Ulvsunda är trevligt...

• Hera

Jag skulle rekommendera Nockeby
    Mysigt, lite småstadskänsla, fina hus, nära vattnet...

• MorTill2

Har bott i Äppelvike...nära Nockeby....bra områden...lungt och trevliga....
    Glöm vad alla säger om snobbar.........

• snart tre

Jag tycker inte Bromma är snobbigt - tvärtom väldigt mysigt och med småstadskänsla. Gillar Äppelviken, Traneberg, Ulvsuna, Ålsten och Nockeby, men som sagt åk ut och kolla själva innan ni bestämmer er. Känns lite konstigt att ni vill byta till ett område ni knappt varit i!

Svar på tråden Barnvänligt lägenhetsområde i Bromma? Vi ska flytta..