• 2wins

koppla ur airbag själv?

Hej,
    Vi har en Passat, där man själv kan koppla ur airbagen med en liten nyckel som sitter i den "vanliga"nyckeln, men sedan har jag läst någonstans att man är tvungen att lämna in bilen för att få den urkopplad samt få med sig ett papper på att det är gjort av "auktoriserad"...Är det någon här som vet?
    Tacksam för svar
    kram

• Svar på tråden koppla ur airbag själv?
  • Tigertofflan

Den är ju urkopplad, men laddningen sitter kvar, det är väl där felet ligger, man ska inte bara koppla ur den utan plocka ur den!

• Agnes och Ville

Ja, precis som Tigertofflan säger så måste den plockas ur. Annars tror jag att det inte är 100% säkert, det kan bli något fel och den kan lösar ut ändå.

• Ráhkisvuohta

Absolut...även om den är urkopplad så kan en ordentlig smäll ändå utlösa den...

• Skogshallon

Enligt en representant från NTF som var på BVC och pratade trafiksäkerhet så hade det inte inkommit någon rapport om att någon urkopplad air-bag hade smällt här i Sverige.

Vi har också så att vi kan koppla ur air-bagen själva, med en nyckel, men tycker själv inte det känns helt säkert, därför har vi dottern i baksätet. Numera plockas väl inte hela air-bagen ur, utan det är väl antingen märkesverksta'n eller nyckelurkoppling som gäller?

• åsa1979

När jag tog mitt körkort i våras så sa mannen som höll i utbildningen att man alltid ska ta bort airbagen helt!

Han sa att man ska aldrig bara koppla ur den.

Viktigt! sa han...

• 2wins

Tack snälla ni för infon!
    Enligt bilfirmans rekomendationer skulle man iallafall helst placera barnen bak.
    De hade inga fall som han kände till där airbagen löst ut, men kan naturligtvis inte "gå i god" för att något sådant inte kan hända, de finns ju trots allt sådana fall på andra bilar.
    Naturligtvis fungerade de inte att montera bort airbagen på min bil!, endast "stänga av den"
    Ganska puckat att detta inte går om man endå inte kan lita på urkopplingsfunktionen till 100%, varför finns då funktionen??!
    Ja ja...det får bli lite krångel med båda barnen bak, mannen får väl prångla sig in i mitten..:-/
    Har Brio primo base, som jag ska se om det går att sätta i mitten, då blir det lite lättare iallafall, någon som råkar ha erfarenhet av det?

• Sofia t

Sambon som jobbar som mekaniker säger att man aldrig bara ska koppla ur airbagen med enbart nyckeln utan sprängladdningen måste bort.
    Det där med nyckel är tydligen inte ett dugg säkert då airbagen faktisk kan blåsas upp ändå och sprängladdningen explodera.

• Evve81

Min pappa jobbar med sånt och han sa att även om den är bortkopplad kan det smälla ändå men då är det myckeet som ska gå fel och man kan fundera om barnet överlevt vilket som.

Vi har så att man kan koppla ur med nyckeln men vi har bestämt att våra barn ska åka bak.

• dubbelmamma

Vi har en Passat och krockkudden urkopplad med nyckel. Har kollat både med Din Bil/VW och läst på Folksams sida och det ska vara ok. Så har vi kört i tre år och tänker fortsätta med det.

• Mora

vi har en ny passat touran och de säger att det ska vara säkert att koppla ur den nyckeln, så det har vi gjort!

Svar på tråden koppla ur airbag själv?