• ICanDoIt

Hur många points är det i ett paket nudlar???

hittar det inte i boken =(

• Svar på tråden Hur många points är det i ett paket nudlar???
  • Celin

vad är totalvikt, kcal/100g och fett/100g för då kan du kolla här magpie.sytes.net/~jonas/eaglenest//points.html

• ICanDoIt

enligr uträknaren är det ungefär 3,5 p... kan det stämma??

• Celin

jag kollar det mesta av mina saker där... sen om det är större förpackning delar jag den summan jag fått i så många bitar/portioner jag får ut av den. Den ska ju fungera som en pointskalkulator som går att köpa genom viktväktarna. Det är ju beroende på vad maten innehåller som den får olika pointsvärden. Min erfarenhet av nudlar är att det är kryddningen som ger mest points (portions-snabb-nudlar) jag kokar hellre vanliga i buljong eller rör i annan smaksättare när de är kokta i bara vatten.

• ICanDoIt

det är bara så svårt att se vad det står på nudel paketet :P står på tusen olika språk och liiitet.. :P Är kryddan inräknad där det står calorier och fett? tro...

• Celin

Det vet man nog aldrig :) sånt jag är osäker på eller som jag vet innehåller mkt av det jag har i skafferiet äter sambon upp för om han skulle äta enligt pointssystemet skulle han äta mer än mig...

• ICanDoIt

Min sambo får äta 33.. och jag 24.. lite orättvist.. :D hihi..

• Ejnie

Generellt gäller:

Antal points=kalorier per 100g/9 + fett per 100 g/60.

• bambigirl

Ejnie: På länken stod det tvärtom...

Enligt min vv-bok är 45 gram okokta nudlar eller 120 gram kokta 2,5 points.

• Ejnie

bambigirl, du har rätt, jag var lite trött i morse...

• Celin

bambigirl - är det vanliga nudlar eller snabbnudlar med krydda, står det ngt om det??

• ICanDoIt

Vad skulle ni skrivit i pointshäftet?? Jag har ätit det i går och vet nu inte vad jag ska skriva.. Det sägs olika över allt.. :(

• lillith

vanliga nudlar skriver ni om. Sådanna snabbnudlar är värda mycket mer poäng - jag hittar det inte i boken - men minns att jag blev varnad på en lektion för dem! De är preparerade i oljor och så och är värda M Å N G A poäng. Undvik dem. Vanliga nudlar är som pasta.

• Gustie

Vaaa!!! Jag som trott att jag äter så nyttigt när jag äter snabbnudlar

De nudlarna jag äter har följande i sig/100g:
    88 kcal och 3,4 g fett
    Är de onyttiga då? Jag är så dåligt insatt i det här...

Men de vanliga nudlarna, smakar de något överhuvudtaget?

• Celin

Gustie - jag brukade, när jag åt snabbnudlar hälla påsen med kryddor i vattnet istf på... kändes lite nyttigare, men det är eg. samma sak som att koka dem vanliga i buljong.

• Bettiz

Snabbnudlar står med i Pointsguiden, längst ner under Pasta! Det är tydligen 8,5 points/förpackning (85 gram).

Svar på tråden Hur många points är det i ett paket nudlar???