• Anonym

Lugnande och gravid?

Finns det någon som har erfarenhet av lugnande /ångestdämpande och som har varit gravid?!

Jag lider av panikångest och är lite rädd för att bli gravid eftersom jag vet att man inte bör äta Xanor då.Jag tar dem vid behov och det blir nästan aldrig,men jag är så rädd för att må dåligt när jag blir gravid och då få veta att det inte finns ngt att ta. Bara vetskapen om att det finns något skulle hjälpa!

• Svar på tråden Lugnande och gravid?
  • wellah

vet inte om det finns. Jag tar då inget längre och har inte frågat min läkare då jag inte kommit ut som gravid ännu.

• Klatermaja

Skulle inte tro det...

Men du kan få hålla mig i handen om du vill? Är i en liknande situation och är livrädd för hur jag kommer att må psykiskt när jag är gravid

• Anonym

Jag håller dig gärna i handen..Usch vad det är svårt!Jag vill kunna glädjas som alla andra om jag blir gravid,men jag är ju så rädd!

• Anonym

Jag hade både xanor, Ssömnmedicin, insomningsmedicin, antidepp och nevroleptica varje dag, när jag blev gravid (okt 04). Jag är nu i vecka 30 och äter endast en låg dos antidepp och lergigan mot ångest och sömnsvårighet. Lergigan är orosdämpande och lite sövande inget i stil med xanor dock. Men det har hjälpt mig vid ångestattacker kombinerat med en låg dos av flouxetin, som också dämpar ångest utan att skada foster/bebis. Din behandlande läkare borde lixom min kunna lotsa dig igenom graviditeten trots att du lider av panikångest. Det finns medel att tillgå som inte är farligt för bebisen i magen.
    Jag är ett levande exempel på att det går utmärkt och jag är övertygad på att det kommer gå finnemang för dig!

Kram och lycka till!

• Anonym

Ts igen.

Jag tar Citalopram men tycker inte det hjälper,och OM jag blir gravid har jag tänkt att sluta.Har fått Lergigan men inte provat än..

Tack Anonym 2776002 för svaret.Lycka till med bebis!!

Ngn mer?

• Moonis

Hade samma oro som du. Lider oxå av ångest men tar inga tabletter. Däremot har graviditeten påverkat mig på ett jätte bra sätt. Hormonerna har lugnat ångesten o gjort den mer kontrolerbar vilket e ganska vanligt enligt min psykolog.
    Så försök o inte se din ångest som ett hinder.
    Lycka till!!

• Josephine

Jag fick Stesolid som lugnande när jag väntade min dotter -95, men det fanns risk att hon skulle födas harmynt. Som tur var så föddes hon helt frisk.

• Anonym

Jag vet att det FINNS i alla fall.

Min mamma hade nåt då hon väntade barn, minns ej va det va bara...

• Pyris

Jag fick faktiskt lov att äta stesolid vid behov när jag var gravid..

• Zazla

Jag fick atarax när läkarna vägrade ge mig mer stesolid. Atarax är inte benso så det kanske kan funka.

• Zazla

Jag var förresten inte gravid då, det glömde jag att säga.

Fråga din läkare om det är ok med atarax.

• Autumn

En del läkare tycker kanske det är ok med atarax, men jag föredrog att byta till lergigan då jag blev gravid eftersom det mer bevisnligen är ofarligt. För mig verkar det fungera lika bra. Tar det för klåda, oro och sömnbesvär. Det är ju inte riktigt i närheten av TS besvär, men då båda medicinerna har diskuterats ville jag ge min erfarenhet och hjälpa till att knuffa på tråden.

• Anonym

Jag tog insomningstabletter samt stesolid vi behov fram till att jag fick reda på att jag var gravid. Var jätteorolig för att må dåligt och inte ha något att ta till, men jag har hittills mått bättre än på flera år. Graviditeten gör mig lugn och lycklig helt enkelt.

Svar på tråden Lugnande och gravid?