• TereseJörgen

Vilken saga i astrid lindgrens till hör majken

Ska hitta namn till en ofödd bebise. Och kom och tänka på namnet Majken. Men vilken saga tillhör Majken i astrid lingrens saga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-09 19:53:24:
    Svaret är hittat lotta på bråkmakarg.
    hennes mormors piga heter Majken. tack snälla alla för hjälpen

• Svar på tråden Vilken saga i astrid lindgrens till hör majken
  • Linda1976

Har tokgooglat och hittar ingen sammankoppling - är du säker?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • skanejossa

aldrig hört att astrid har de namnet i nån saga.

• Dinturiel

Hmm.. det enda jag hittar när jag googlar Astrid Lindgren och Majken är författarinnan Margareta Strömberg.

• TereseJörgen

nej det är jag inte. Jag har oxå googlat men inte fått upp nått. Kanske det inte är någon som har huvudrollen.

• pummsan

majken var inte det madikens piga? eller är jag ute och simmar nu?

• TereseJörgen

Nä men dåså, det var så typsik astrid lindgren namn på sina figurer. Tack fö hjälpen. Kram

• Linda1976
    pummsan skrev 2007-12-09 19:44:09 följande:
    Neh! Alva!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • pummsan

ja såg det nu.... men jag känner också igen namnet

• Laire
    pummsan skrev 2007-12-09 19:44:09 följande:
    Nopp, Alva.

Det är inte hon i sagan när en flicka bor hos sina mostrar och sin kusin då föräldrarna är på missionsresa (?) och hon har en docka som hon älskar men som alla tycker är ful. Hennes kusin särbehandlas och lever prinsessliv medan flickan själv får göra allt jobb. Det slutar med att hon skickas till affären för att köpa potatismjöl och då börjar det regna och åska, hennes docka ligger ute i regnet och kusinen trampar på den. Sedan kommer flickan hem och drämmer påsen med mjöl i bordet så mostrarna får allt över sig. Tror att sagan är döpt efter docken, Gullfia, Gullpia eller liknande.

Vet inte om det är Astrid Lindgren, men har för mig att hon hette Majken. Kan komma ihåg fel... Men Astrid har ju skrivit så många noveller att det är omöjligt att hitta alla på nätet.
    Så blir två tre, mars-08
Svar på tråden Vilken saga i astrid lindgrens till hör majken